torsdag 27 november 2008

Grrrrrrrrrrr

Glädje vänder så snabbt till irritation. Mitt beröm över tågens tidpassning visade sig vara förhastigat. I tisdag var vi 35 min sena till Norrköping och hem gick det inte att ta sig alls. En olycka vid Nässjö gjorde att förseningarna blev längre och längre. Till sist satte SJ in ett extratåg som avgick 17.22 från Norrköping, men då var det redan för sent för mig att hinna till yogan.

Idag stannade tåget utanför Gnesta och vi fick information om att ett banarbete hade inletts vilket skulle innebära att vissa tåg leds om via Nyköping. Bland de tåg som leds om är naturligtvis 18.24 tåget hem, vilket gör att jag missar även kvällens åtagande. Det går ju verkligen inte att planera saker när man är beroende av att SJ håller tiderna.

6 kommentarer:

Jonas sa...

Eller att de informerar i tid. Inte om olyckor då, för det går inte, men om till exempel utbytta tåg som man har vetat om en stund eller om spårarbeten som man antagligen har vetat om i månader.

Anonym sa...

Idag åkte jag Lund->Stockholm och tåget var före tidtabell vid varenda station! Fick stå still ett par minuter på varje ställe och rullade in på Stockholm C 6 minuter före utsatt tid. Mycket fascinerande! Å andra sidan var korglutningen ur funktion hela resan.. Undrar om det finns ett samband?

Anonym sa...

linda; har du problem med att skilja på SJ och Banverket?
Sen när är SJ ansvariga för ett banarbete? En olycka är ju knappast något man har beredskap för eftersom man varken vet var eller när de inträffar.

Du gör det väldigt enkelt när du alltid lägger skulden på SJ.

Linda sa...

Anonym: varför krångla till det?

Anonym sa...

Sänkningarna i Graverfors tunnlarna vet ju inte ens kundtjänst om. Efter att ha kontakt med en lite högre uppsatt person än en vanlig telefonist på kundtjänst fick jag till svar att de räknar med att hastighetssänkningarna bara gör att tågen tar 4 min extra (ja, eller hur...) och att de inte informerar om störningar som är på mindre än 5 min. Ok, om en störning på 4 minuter ska hålla på i 1,5 år. Är det då inte värt att notera? Har inte fått något svar än men såg att SJ lagt upp information om detta på hemsidan. En liten vinsta iallfall. Var det för mycket prestige i att ha fel att han inte kunde svara mitt mail mån tro?

Linda sa...

Anonym: ja, särskilt undrar man ju eftersom det var så mycket snack i somras om att de LAGADE tunnlarna. Fast de sa inte att det bara var en av tre som lagades...