fredag 14 november 2008

Servicebil till tågen

SJ har tydligen köpt en servicebil som ska rycka ut när X2000-tågen har problem.

En BIL alltså. EN bil.

Dessutom ska alla X2000 tåg in på service före nyår. Jippey. Det kanske förbättrar förseningarna i det långa loppet men fram till nyår kommer det nog vara lite brist på tåg. Å andra sidan, det kanske är bra med brist på tåg, då är risken för tåganhopning mindre.

16 kommentarer:

heja björn sa...

Man har dragit in samtliga X2000-avgångar mellan Göteborg och Malmö och ersatt dessa med loktåg.

Anonym sa...

Ja, man undrar ju vad som händer om bilen är i Malmö när det blir ett fel i Sundsvall.

Jonas sa...

Jag körde taxi under en period, och då servades fordonen nattetid då det var färre kunder. Något för SJ kanske?

Jonas sa...

Fast det var ju en ganska rejäl lista på åtgärder, och en hel del pengar som ska investeras under de nästa fem månaderna, så det vore ju konstigt om det inte gav resultat. Jag ser fram emot ett mycket positivt pressmeddelande i slutet av första kvartalet.

Heja SJ.

Anonym sa...

SJ suuuger!

Jonas sa...

Jag är inte heller något fan i dagsläget, men jag vill gärna att de ska bli bättre och därför tycker jag detta var bland det bästa som kunde hända.

Att investera 10 miljoner per månad på underhåll under fem månader LÄR göra skillnad.

heja björn sa...

Självklart vore det utmärkt att kunna utföra service på alla X2-tågen nattetid. Ett problem man snabbt stöter på är att inte tågsätten befinner sig vid en verkstad varje natt. Och går man sen in och gräver djupare i hur ett fordonsomlopp ser ut, så upptäcker man att vissa individer inte kommer till verkstad på kanske 2-3 nätter. Under en vardagsnatt står fordon uppställda i Östersund, Härnösand, Sundsvall, Falun, Arvika, Linköping, Jönköping, Uddevalla där inga verkstäder finns.

Jonas sa...

Heja Björn: Ja, det har du ju såklart rätt i.

Är det alltså olika omlopp för olika tågsätt? Jag hade gissat på att de roteras enligt ett gemensamt schema, och då hade det kanske varit lättare att planera in periodisk service.

Angi sa...

Björn!

Jag åkte X2000 mellan Malmö och Stockholm i fredags, och då ropar föraren ut "ombordpersonalen, kontakta föraren, angeläget, kod 2860, angeläget"

Vad betyder det?? Vore kul om du svarade =)

Jonas sa...

Angi: det har han redan gjort! :) Se detta inlägg.

heja björn sa...

Tack Jonas! =)

Gällande omloppsplaner så är det som ett förplanerat schema som fordonen vandrar i, där fordonen med jämna mellanrum når en underhållsverkstad.

Men bland annat när trafikstörningar uppstår så rubbas dessa omloppsplaner. Ett tåg som är försenat får kanske vända till ett senare tåg vid någon av våra ändstationer, och det kan i sin tur sluta i att tåget hamnar i en stad utan verkstad följande natt.

Givetvis finns det kilometergränser som alltid måste följas gällande tillsyn och liknande, och detta beaktas alltid vid omloppsändringar. Vad man kanske blundar för är till exempel att skicka tåget till verkstad för att åtgärda espressomaskinen eller radioanläggningen ombord. Annars hade förmodligen en inställd avgång varit ett faktum.

Angi sa...

Är det alltid ett brandaralm som gått i den vagn vars ID ropas ut, eller kan det vara något annat som händer i den vagnen?
Man blir ju så nyfiken på sånt här =)

Jonas sa...

Heja Björn: En morgon utan Cappuchino är en förstörd morgon. Jag skulle vilja att man förutom att se om tåget är i tid även kunde se kaffestatus på banverkets mobilsite. Typ "Espressomaskin OK" om allt funkar, "Bryggkaffe OK" om espressomaskinen har vibrerat sönder eller i värsta fall "TERMOS" om världen håller på att rämna. ;)

Jag har vid två tillfällen transporterat espressomaskiner (mindre modell) på tåget. Jag var rejält sugen på att ta med mig en stor vattenflaska så jag hade kunnat fylla tanken, koppla in maskinen i eluttaget och börja bjuda på espresso i vagn fem. :) Fri konkurrens på spåren? Här snackar vi fri konkurrens inom tåget..

Jonas sa...

(Heja Björn: Tack för den utförliga förklaringen!)

Apropå det: "Fråga lokföraren" är klart bästa delen i Kupé, även om svaren ibland kan kännas lite väl tillrättalagda och korrekta. Å andra sidan känns det som att tidningen som helhet har gått från att vara ett läsvärt tidsfördriv mot att bli någon slags lobbyverktyg, vilket är synd. Hoppas det bara är en tillfällig svacka.

heja björn sa...

Angi: Vi har ett antal interna meddelanden som vi ropar ut i tåget, men det är inte helt lämpligt att resenärerna känner till dessa, då skulle de ju överhuvudtaget inte finnas till. /B

Angi sa...

Björn:
Ja du har ju en poäng där faktiskt =)