fredag 19 september 2008

Tror ni att jag inte mäker nåt???

SJ håller på att smygskära ner på ersättningen på restidsgarantin. Fram tills nu har jag fått 112 kronor i ersättning per resa. Nu får jag 108.

Undrar varför. Har jag begärt restidsgaranti för många gånger? Kostar det för mycket att betala resenärerna för alla förseningar? Eller har nån chef fått högre lön så att de måste göra besparingar nånstans?

Jag ska i alla fall maila kundtjänst och fråga.

6 kommentarer:

Jonas sa...

Detta är något de har satt i system.

På samma sätt har de smyg-försämrat villkoren för pälsdjur på nattåg, samt infört fler tidsgränser för restidsgarantin så det ska bli svårare att få ersättning på längre resor.

Anonym sa...

Jag vill också ha ersättning för alla gånger jag blivit försenad... hur gör man? Skickar man in biljetten? Har årskort men har ju platsbiljetter. Måste man skicka med brev till varje biljett?

Linda sa...

Jonas: och tänk på hur mycket de tjänar på att dra ner med 4 kr på alla passagerare som begär restidsgaranti!

anonym: gå in på sj.se och sök på restidsgaranti, då kan du skriva ut eller ladda ner en blankett. Du får fylla i årskortsnumret, bokningsnumret på sittplatsen och skicka med en kopia på ditt årskort. Sen är det bara att skicka in och vänta en 3-4 månader.

Anonym sa...

Restidsgaranti ersättningen styrs utefter hur mycket din biljett kostade.

Om du har bokat en biljett över internet så är det 5% billigare än via telefon,resebutik. Men det läggs automatiskt in i din restidsgaranti så att du kan handla på tele och resebutik.

Anonym sa...

Enklast och snabbast är att gå in här och bara fylla i formuläret. https://www.sj.se/support/contactrtg.form?l=sv

Linda sa...

Anonym2: jo, men jag har ju betalat lika mycket hela tiden och ÄNDÅ får jag nu mindre i ersättning än i våras. Det är ju det som är märkligt.