I morse var tågpersonalen ovanligt irriterad. Alla verkade jättesura. Bistromänniskan fräste fram ett "ok, gör det då" på en fråga om det gick bra att ta te om man hade priokort. Sen blev tåget tio minuter försenat och det skyllde föraren upprepade gånger på resenärerna.
Tåget ska gå 6.10, tidtabellen är omlagd och tåget går tio minuter tidigare än normalt på grund av arbetet med tunnlarna i Graversfors. Det är bara det att om man har varit ute i god tid och köpt biljetter (vilket ju SJ faktiskt uppmuntrar genom att släppa ett fåtal billiga biljetter som tar slut först) så får man inte veta att tåget går tio minuter tidigare. Det står 6.20 på biljetterna och någon vidare information verkar de allra flesta inte ha fått. Det leder ju till att människor kommer rusande i sista sekund, och att många faktiskt missar tåget trots att de är "i tid" till stationen.
På måndagmorgnar är tåget nästan alltid helt fullt och idag kom det in på perrongen 3 minuter före avgång. Det i sig gör det omöjligt att avgå i tid eftersom det tar mer än tre minuter för alla att hitta rätt vagn och gå på med allt bagage. Dessutom kom då några "försenade" resenärer i sista sekund och slet upp dörrarna när de hade stängts, vilket ytterligare försenade avgången.
Förarens ENDA förklaring till förseningen var ändå att passagerare hade ryckt i dörrarna efter att de stängts, vilket lett till att tåget missat avgångssignalen. Det i sin tur skulle MINSANN leda till YTTERLIGARE förseningar, bara så ni vet det, och det är ert eget eller era medpassagerares fel!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
17 kommentarer:
Har man bokat såpass långt i förväg brukar det stå att tiderna kan ändras och att man ska kontrollera dem efter ett visst datum.
Därmed inte sagt att man behöver vara otrevlig, så klart!
Nej, och jag förstår att folk blir sura som kommer med andan i halsen och håller på att missa tåget för att det går tio minuter tidigare än vad som anges på biljetten. Samtidigt är det klart att tunnlarna måste lagas...
Hejhallå, jag pendlar också mellan Nkpg å Sthlm varje dag... dock med 07.02 tåget... idag kom det inte... vagnskadat stod det kvar i Linköping. Jaha... så de sa att det bara skulle bli tio min försenat... vilket alla förstod var svårt då det stod i Linköping när klockan var fem i sju... jaha... när tåget hade ny tid 08 så hoppade jag på dubbeldäckaren som går 07.28... det var fler som tänkte så... det roliga var att det inte fanns någon personal på tåget... vi undrade om det ens fanns någon som körde tåget. Så något internet gick det inte att få för en stackars årskort silver människa... kom till jobbet 10 istället för 09... men hey, hade jag väntat på x2000 hade jag kommit till sthlm central 10! well well... börjar känna av pendlarlivet nu.
Nybörjarpendlaren: Jag skulle också åka 07:02 i morse. Eftersom jag har hund med mig på tåget har jag inte så stor valmöjlighet när det gäller platser, alltså väntade jag på mitt tåg. Först stod det 07:27, sen 07:35 och nästan omedelbart blev det 08:07. När tåget väl kom in varken ropade de eller skyltade ordentligt, så jag hann inte ut till perrongen i tid. Jag fick åka 08:24 i stället. Jag kom till jobbet 10:30 i stället för 9. :/
Men jag får ju 167 kronor i restidsersättning! Jippi!
Skrev lite om det här.
Ska SJ ta på sig allt själva?
Råkade igår själv ut för en sen resenär som slet och drog i dörrar efter avgångstid på ett X2000 Göteborg-Stockholm. Våldsamheterna på dörren ledde till ett dörrfel varvid tågtrafikledningen tog tillbaka vår körsignal. Sen när vi äntligen kunde rulla ut från Göteborg C så hade ett pendeltåg fått förtur upp till Alingsås. Det hela slutade med en sen ankomst till Stockholm C på cirka 15 minuter. Vems fel?
Heja Björn: Men när dörrarna stängs borde de väl hållas stängda? Dörrarna är ju låsta (handtagen funkar inte) vid färd, gäller inte det även de 30 s ni står vid perrong innan avgång?
Annars är det bara att elektrifiera handtagen.. ;)
Allt är inte svart eller vitt i den här frågan, men jag tror jag talar för de flesta pendlare att en 15 minuters försening är vardagsmat och inget vi ens höjer på ögonbrynen över. Men att åka tåg dag ut och dag in utan korglutning, eller att komma 37 minuter för sent tre dagar i veckan, eller att tåget rullar in 65 minuter för sent och inte ropas ut... det är tärande.
Appropå korglutningen så konstaterade jag igår att jag inte har åkt med ett enda tåg i sommar där den har varit ur funktion! Klart bra! Vips så slutade den genast fungera i vagn fem..
Har läst endel i denna blogg om tjurig personal. Jag hade inte upplevt det än... men igår när jag skulle åka till Sthlm gick jag till bistron för att hämta en internetkupong. Jag visade upp mitt årskort och fick ett muttrande (helt ohörbart) svar... när jag frågade igen fick jag minsann höra att jag kunde använda mitt bokningsnummer. Detta var en nyhet från o med 1 sept för oss i andra klass. Inte för att jag kunde veta om det... men det tyckte visst herr bistro. ;) Väl tillbaka på min plats får jag inte igång internet med mitt bokningsnummer... nejnej. Så jag får störa gentlemannen brevid igen... kila till bistron. Ny person bakom disken. Varför hade jag inte tagit en lapp utifall det inte skulle fungera? undrade han och konstaterade att det borde fungera med bok.nr. Så jag gjorde i princip fel hur jag än gjorde, ibland är det svårt att lyckas. :)
"Men när dörrarna stängs borde de väl hållas stängda?"
Som svar på din fråga så kan man öppna alla dörrar på x2000 och loktåg utanför. Även i full hastighet (200km/h), men det går inte att öppna innifrån. Dörrföregling kallas det.
Anonym: aha, det hade jag ingen aning om. Det förklarar ju en del..
Därför x40(dubbeldäckaren) och x50(regina) tågen är bra. När man har stängt dörrarna och står vid egen öppen dörr så går det inte att öppna de andra. sen när man stänger sin egen så är det stängt och det börjar rulla. Inga som kan komma och öppna dörrar under starten så att säga.
Fel. Dörrarna på X2000 går inte att öppna utifrån under tågets gång, möjligtvis om du är världens starkaste man eller något i den stilen. Men när vissa resenärer tillämpar övervåld på tågets dörrar så uppstår dörrfel. Tågets dörrövervakning säger då ifrån och vi som jobbar på tåget måste manuellt undersöka dörren och det brukar i regel medföra försening.
På loktågen däremot är det fullt möjligt att öppna dörrarna utifrån oavsett tågets hastighet, det är många uppsalapendlare fullt medvetna om och tillämpar i stor utsträckning.
björn: man måste också vara väldigt snabb om man ska öppna dörrarna på X2000 när de åker.
Linda: Ja, minst lika snabb som tåget ;)
OCH lika dum som tåget, som man säger.. ;)
(om ni ursäktar uttrycket..)
Skicka en kommentar