söndag 27 januari 2008

30 sekunders bättre punktlighet

Det här kommer ju leda till en del upprörda känslor hos tidsoptimistiska resenärer

"För att förbättra punktligheten stänger vi från och med den 1 februari 2008 tågdörrarna 30 sekunder före avgång. Kom i god tid."

Och hur ska de egentligen hinna få på alla passagerarna när tågen kommer in till stationen två minuter före avgång?

10 kommentarer:

Jonas sa...

Två saker förvånade mig när jag möttes av detta meddelande vid bokningen i helgen:
1: sjukt att så lite tid ska kunna göra så stor skillnad för punktligheten.
2: sjukt att jag personligen ser det som ett problem..

Sen kan man ju fundera vidare över det där. Att jag ser det som ett problem innebär antagligen att jag är en av de personer som orsakar denna åtgärd. Det HAR hänt att jag kommer joggandes rakt in i tåget och dörrarna smäller igen bakom ryggen på mig, men det är extremfall.

Jag är inte negativ. Det är helt klart värt ett försök, hoppas verkligen det gör skillnad. Tror det var i Kupé jag läste att punktligheten hade förbättrats när de hade bytt till klockor med sekundvisare på nån station (uppsala?). Kan vara helt fel, men jag minns iaf nåt sånt.

Förhoppningsvis får de de resultat de vill ha, så vi slipper att 17:20-tåget kommer in 17:38 och avgår senare än 17:40-tåget..

Linda sa...

Jonas: vi ska väl inte klaga på att de förbättrar puntkligheten, egentligen ;-)
Jag antar att de 30 sekundrarna innebär att tåget inte behöver vänta ytterligare nån minut på folk som kommer springande och viftar och ropar när tåget EGENTLIGEN redan ska ha avgått. Jag väntade mig att Björn skulle komma med den förklaringen...

heja björn sa...

Björn kommer just nu med en liknande förklaring.
Resenärer som kommer i sista sekund och hindrar tåget från en punktlig avgång är livsfarlig för punktligheten i tågtrafiken. Ett tåg som rullar 1-2 minuter sent från en tungt trafikerad station försenar med största sannolikhet avgången för ett annat tåg som inte får körsignal i tid och kan därför inte påbörja avgångsproceduren och sen har man även där en sen avång, och denna onda kedja kan nästan göras oändlig. Mätningar visar klart att tåg som kan avgå på avgångstid har mycket bättre förutsättningar att även nå slutstation i tid.

Jonas sa...

Jag är inte den som är den. Är jag sen så accepterar jag att tåget åker ifrån mig, jag viftar aldrig. Däremot blir jag ganska irriterad på mig själv.

En gång har det dock hänt att tåget börjat rulla och sen stannat för att jag kom joggandes, men det var ett regina, inte x2k. Hyfsat pinsamt att knalla igenom hela tåget och söka efter en ledig plats iaf.

Linda sa...

Då har man blitt nån, om x2000 skulle stanna för att man kommer springande...

heja björn sa...

På torsdag så lovar jag att stanna Linda! Då kör jag 538, men jag stannar bara om du har en trevlig hatt på huvudet! ;)

Jonas sa...

Jag vet inte om jag har märkt nån bättre punktlighet, varken på mig eller på tågen, men det märks väl i den fantastiska statistiken som presenteras vid nästa bokslut. Jag åker ju faktiskt inte med alla tåg.

Den enda skillnaden är att man numera aldrig riktigt vet när tåget ska gå. Idag på Sthlm C tex körde tåget nån meter och stannade sen igen. Kanske var det nån som kom springande? ;)

Sen på Flemingsberg (vilket för övrigt är en station som borde ignoreras. Susa förbi bara!!) rullade tåget lite bakåt innan vi kom iväg. Spännande dag idag.

-Karl sa...

Jamen... jag tykcer det bara är för mycket att SJ lyfter över skulden för försenade tåg till oss.
Fattar inte hur man kan kommunicera ut ett budskap som detta!!
Jag menar, om jag skall kunna gå på tåget 20 sekunder innan avgång krävs det ju att tåget finns på plats iallafall en minut innan.

Anonym sa...

Ganska absurt att tro att förseningar kommer att undvikas genom att stänga dörrarna 30 sek tidigare. Jag menar, hur ofta är det passagerare som gör att tåget är försent? Oftast handlar förseningarna om tågmöten, signalfel, personalbrist eller röd signal. Men som vanligt väljer SJ att bestraffa sina kunder.

Magnus Persson sa...

2 minuter? Det är ju generöst ju! En av de stationer som jag relativt ofta reser från har jag mätt uppehållstider på 40 sekunder vid. Om det är meningen att tåget ska ha dörrarna öppna i tio sekunder i fortsättningen är jag skeptisk till om ens de passagerare som ska av lyckas med det...