måndag 2 mars 2009

Telefontrakasserad av SJ

Tillbaka efter två veckors härlig influensa var det rätt skönt att åka tåg igen. Även händelserikt och lagom spännande med 31 minuters försening efter att ha förlorat båda motormodulerna. Ungefär som vanligt med andra ord. Precis innan ankomst till Norrköping efterlyste man dessutom en läkare eller sjukvårdare i högtalarsystemet men det var tydligen inget allvarligt.

SJ har kommit på en jättebra idé för att informera framtida resenärer om att de har tidigarelagt avgångarna från Stockholm mot Malmö när tunnlarna norr om Norrköping ska lagas: De har en telefonsvarare som ringer upp och informerar om den ändrade avgångstiden. Efter meddelandet får man knappa på telefonen för att bekräfta att man uppfattat meddelandet.

Problemet är bara att de hittills har ringt mig fyra gånger. Tänker de ringa en gång per bokad avgång kommer de att ringa mig åtminstone femton gånger till.

Idén är väl bra, men det hade räckt med ett samtal.

5 kommentarer:

Anonym sa...

jag har oxå blivit uppringd fyra ggr men nu har de slutat....

idag var tåget 16 .24 Norrk- Sthlm framme i Sthlm fem minuter före tidtabell. Det var som i en dröm...

Henka sa...

Ja telefonen har gått varm även hos mig.

Anonym sa...

De kommer troligvis att ringa upp er för varje bokning. Om ni kontaktar SJ kan de plocka bort en från "ring listan".

Anonym sa...

det är många som blir uppringda men de har haft problem med den automatiska tjänsten. man ska inte bli uppring flera ggr om man redan har svarat på ett samtal. och man kan bli bortplockad från listan. jag åker mycket med sj, och det är synd att de får så mycket skit när det ändringar i tidtabellen fast det är banverket som ändrar tiderna. men nu är det pga av arbetet med tunnlarna.

Unknown sa...

Bra att ni verkar gilla idén med att vi informerar er per telefon. Själv tycker jag att den är strålande men det är precis som ni skriver - surt när man får många samtal.

MEN nu har vi löst detta så nu kommer man endast att få ett samtal om man har flera bokningar på samma sträcka där det är en förändring. Något som är viktigt för oss på SJ är att vi får ett OK på att kunden har fått och förstått meddelandet så därför får man verifiera meddelandet - annars får man det igen.

Hoppas att detta blir bättre!

Hälsningar
Maria C
Chef SJ Contact Center