fredag 8 augusti 2008

Vad man betalar för

Jag är mycket upprörd. Jag har haft en lång mailkonversation med SJ:s kundtjänst. Roten till upprördheten är att SJ inte tänker sänka priset på månadskortet under den månad de renoverar tunnlarna i Graversfors. Då kommer tågen ta 15-20 minuter längre tid, enkel resa. Enda anledningen till att jag betalar tusen spänn mer för att åka X2000 än regionaltågen är att det går snabbt. Det är det viktiga, tiden.

Men enligt SJ är det tydligen inte det faktum att det är ett SNABBTÅG man åker som gör att det blir dyrare, utan biljettpriset baseras på SERVICEN OCH KOMFORTEN. Och dessa påverkas inte av förseningarna.

Jag ska spara det mailet, SJ. Jag kommer kunna använda det emot er. Var så säkra.

5 kommentarer:

Anonym sa...

hmmmm, menar de alltså att det är servicen och komforten man betalar extra för ?? Vill bara få detta förtydligat...

Linda sa...

Jag har skrivit flera mail till kundtjänst för att försöka få en förklaring till att de inte sänker priset när resan tar längre tid. Det senaste mailet löd ordagrant:
Tack för ditt mejl.

"Servicen och komforten på X2000 kommer inte att påverkas av omledningen, enbart ankomsttiden. Biljettpriset baseras på det service- och komfortutbud som vi erbjuder, inte restiden."

Tjoffe sa...

Service och komfortutbudet, jahaja.

Då borde de sänka priserna på sommaren. Då är det färre avgångar vilket innebär sämre service.

De borde dessutom sänka priset när man sitter bredvid någon storväxt person som även tar upp delar av min plats. Där sänks nämligen komforten.

Om det är så att vi betalar för detta så borde priset avgöras efter ankomst via en recention till sj?

Hur tusan tänker de?

/Tjoffe

Anonym sa...

SJ utför inga banarbeten, det gör Banverket så varför ska SJ sänka sina priser för att de får högre kostnader i form av ersättningstrafik och eventuella restidsgarantier? Tänk efter lite...eller köp en bil som jag.

Linda sa...

Anonym: då kan väl SJ begära ut pengar av Banverket för att de inte kan bibehålla den service de tar betalt av sina kunder för. Tänk efter lite.

Om alla köper bil, som du, så går jorden under om fem år. Det är fullständigt oförsvarbart att köra bil om man bor i närheten av kollektivtrafik.