Nu är jag ledig i fyra veckor och tänker inte åka tåg alls.
Möjligen att jag sätter mig på Roslagsbanan nån gång under semestern.
Glad sommar och solig juli!
6 kommentarer:
Anonym
sa...
Verkar som att det är riktigt jobbigt att pendla... å just mellan Nkpg-Sthlm, som jag ska göra :( usch... nu blev jag helt orolig... ska man köpa årskort eller inte liksom... suck....
Hej. Tack för fint initiativ! Här kommer länk till artikel jag skrev förra året i Aftonbladet:http://www.aftonbladet.se/debatt/article678602.ab
Kolla gärna min blogg också. Där finns mycket ilska om SJ. Det märkliga är ändå alla jävla människor som angriper MIG...Jävla nötter...Mvh Marcus Birro
Dessa krönikor och artiklar i Aftonbladet har fått mig att både skratta och gråta de senaste veckorna.
Senast ut var Malin Wollin som spyr galla över SJ AB för en inställd resa som Veolia Transport stod som ansvarig för. Smart kvinna den där Malin! I fortsättningen ska jag skälla ut Viking Line när tunnelbanan är sen, det är i nivå med Malins intelligensnivå.
Catarina Andersson ifrågasätter också SJ AB när hon blev försenad på sin resa från Göteborg till Hudiksvall via Stockholm. Hon missade sin ordinarie anslutning i Stockholm och nästa förbindelse till Hudiksvall var fullbokad så hon fick vänta på ytterligare ett tåg. Jaha?! SJ AB kan inte trolla fram platser på tågen, eller ska de kanske kasta av någon annan så att Catarina får plats? Skulle kanske Catarina hade varit beredd att lyfta på rumpan för ge plats åt andra resenärer?
För någon vecka sedan gjorde jag en privatresa Stockholm-Amsterdam med flyg. Flyget blev 1 timma sent från Arlanda på grund av sen bagagehantering. Amsterdam är som bekant en stor transferflygplats för vidare flyg ut i vida världen, det gällde även för min flygning. Informationen i flygplanet var mycket bristfällig men strax före landning i Amsterdam meddelades att en rad anslutningar hade brutits, bland annat till Boston dit ett sällskap framför mig i planet skulle resa. När flygvärdinnan sen kom och pratade med sällskapet så lyssnade de lugnt och sansat och avslutade med att säga "kära du, det är inte ditt fel att vi är sena, det ordnar sig nog".
Hade jag upplevt detta på ett 20 minuter sent X2000 till Stockholm hade jag förmodligen svimmat. På tåget är det tydligen en oskriven regel att man svär och spottar efter personalen.
Jag håller inte med dig riktigt hur du kan ifrågasätta Malin Wollin och Catarina Anderssons resor?
Malin hade betalt SJ för att transporteras mellan punkt a och punkt b, detta troligen relativt dyrt. Jag anser att det är helt upp till SJ att ha ansvar över standarden på de ersättningsbussar de köper in. Malin har köpt sin resa av SJ och inte av Veolia Transport.
Och när det gäller Catarinas fall så skulle de kunnat föreslagit att hon kunde sätta sig där det fanns plats i tåget. Bistorn, bokad stolar utan resenär.
Gå in på bokatag.se och köp en biljett med SJ. Då kan ni skälla på Veolia istället när ni inte kommer fram i tid. Köps en biljett med Veolia på sj.se är det Veolias köpvillkor ni godkänner. Bokningsavgiften går till SJ och resten till Veolia. Enkelt.
SJ-bloggen skrivs av en långdistanspendlare som reser dagligen med X2000. Bloggen är ett sätt att få ur mig all frustration och ilska som pendlandet orsakar. Allt som skrivs på bloggen är sant, även om det ibland kan kryddas med subjektiva funderingar.
6 kommentarer:
Verkar som att det är riktigt jobbigt att pendla... å just mellan Nkpg-Sthlm, som jag ska göra :( usch... nu blev jag helt orolig... ska man köpa årskort eller inte liksom... suck....
Hej. Tack för fint initiativ! Här kommer länk till artikel jag skrev förra året i Aftonbladet:http://www.aftonbladet.se/debatt/article678602.ab
Kolla gärna min blogg också. Där finns mycket ilska om SJ. Det märkliga är ändå alla jävla människor som angriper MIG...Jävla nötter...Mvh Marcus Birro
Jag pendlar varje dag mellan Norrköping - Stockholm och drabbas dagligen av förseningar.
Jag har nu börjat att maila hela SJ´s ledning och styrelse varje gång tåget kommer försent!
Följ min kamp mot det rostiga monopolet på http://Tjoffe.com
/ Tjoffe
Dessa krönikor och artiklar i Aftonbladet har fått mig att både skratta och gråta de senaste veckorna.
Senast ut var Malin Wollin som spyr galla över SJ AB för en inställd resa som Veolia Transport stod som ansvarig för. Smart kvinna den där Malin! I fortsättningen ska jag skälla ut Viking Line när tunnelbanan är sen, det är i nivå med Malins intelligensnivå.
Catarina Andersson ifrågasätter också SJ AB när hon blev försenad på sin resa från Göteborg till Hudiksvall via Stockholm. Hon missade sin ordinarie anslutning i Stockholm och nästa förbindelse till Hudiksvall var fullbokad så hon fick vänta på ytterligare ett tåg. Jaha?! SJ AB kan inte trolla fram platser på tågen, eller ska de kanske kasta av någon annan så att Catarina får plats? Skulle
kanske Catarina hade varit beredd att lyfta på rumpan för ge plats åt andra resenärer?
För någon vecka sedan gjorde jag en privatresa Stockholm-Amsterdam med flyg. Flyget blev 1 timma sent från Arlanda på grund av sen bagagehantering. Amsterdam är som bekant en stor transferflygplats för vidare flyg ut i vida världen, det gällde även för min flygning. Informationen i flygplanet var mycket bristfällig men strax före landning i Amsterdam meddelades att en rad anslutningar hade brutits, bland annat till Boston dit ett sällskap framför mig i planet skulle resa. När flygvärdinnan sen kom och pratade med sällskapet så lyssnade de lugnt och sansat och avslutade med att säga "kära du, det är inte ditt fel att vi är sena, det ordnar sig nog".
Hade jag upplevt detta på ett 20 minuter sent X2000 till Stockholm hade jag förmodligen svimmat. På tåget är det tydligen en oskriven regel att man svär och spottar efter personalen.
Heja Björn.
Jag håller inte med dig riktigt hur du kan ifrågasätta Malin Wollin och Catarina Anderssons resor?
Malin hade betalt SJ för att transporteras mellan punkt a och punkt b, detta troligen relativt dyrt. Jag anser att det är helt upp till SJ att ha ansvar över standarden på de ersättningsbussar de köper in. Malin har köpt sin resa av SJ och inte av Veolia Transport.
Och när det gäller Catarinas fall så skulle de kunnat föreslagit att hon kunde sätta sig där det fanns plats i tåget. Bistorn, bokad stolar utan resenär.
Ett fullt SJ-tåg är aldrig fullt.
Gå in på bokatag.se och köp en biljett med SJ. Då kan ni skälla på Veolia istället när ni inte kommer fram i tid. Köps en biljett med Veolia på sj.se är det Veolias köpvillkor ni godkänner. Bokningsavgiften går till SJ och resten till Veolia. Enkelt.
Skicka en kommentar