måndag 25 augusti 2008

Livegna

Jag får känslan av att SJ-anställda identifierar sig lite väl mycket med sin arbetsgivare. Här på bloggen har det kommit en del kommentarer om att jag klagar och skäller på personalen när det är Banverkets fel att tåget är sent. Jag tycker att det är orättvist.

Jag skäller inte på personalen om de inte är otrevliga eller gör något konstigt (som är smått rasistiska eller ger resenärer extrapriser). Jag skäller för det mesta på SJ som företag och ni som jobbar åt dem har faktiskt en helt egen identitet. Ni är individer, inte ett kollektiv.

Det har också kommit en del kommentarer om att det inte är SJ:s fel att tågen är sena när Banverket gör reparationer och att det borde vara Banverket som betalar SJ:s kunder ersättning för förseningarna. Men jag är ju kund hos SJ, inte hos Banverket. Och jag tycker faktiskt att SJ (företaget, inte personalen) är nonchalanta i den frågan.

En bra jämförelse är väl SL, det är ju så vi dagspendlare använder SJ, som dagligt färdmedel. SL:s spårbundna trafik sköts av inhyrd entreprenör (lite olika vilka) och järnvägarna ägs av Banverket. Ändå är det SL som ersätter trafikanterna vid förseningar. Och vid exempelvis senaste busstrejken erbjöd sig SL att köpa tillbaka månadskorten av dem som bodde längs Farstalinjen och var beroende av ersättningsbussar. SJ driver istället process mot en man som försöker lämna tillbaka sitt årskort på grund av att tjänsten han köpte inte höll måttet.

Det är lite olika inställning tycker jag.

12 kommentarer:

Linda sa...

Jag förväntar mig hårda ord. Kom igen.

Jonas sa...

Linda: intressant det där med processandet. Har du någon länk där det finns mer info?

Jonas sa...

(För övrigt instämmer jag med det du säger och vill tillägga att SJ:s ombordpersonal är oftast supertrevlig och ger jättebra service. När de inte är trevliga är det tydligt att det beror på stress som i sin tur beror på att något gått snett.)

Anonym sa...

Skillnaden kanske är att SL får bidrag från kommunen att driva sin verksamhet och då får individerna i Stockholm betala i alla fall.

Anonym sa...

Halloj!

Jag åker ofta tåg och under sommaren som varit kaotisk har jag börjat med en ny grej.. Jag har faktiskt börjat skicka ersättningskrav till banverket istället. Har inte fått något svar ännu.. Kan inte alla börja med detta istället? Så kanske det händer något. Jag tycker att jag indirekt är kund hos dem..
SJ har ju fått en hel del oförtjänt kritik av främst Aftonbladet senaste tiden så kan vi inte kasta lite skräp på roten till all tågondska istället?

Linda sa...

Bengan: ja, det kanske vore nåt, att trakassera Banverket istället... fast de skyller väl bara ifrån sig på regeringen att det är för trångt på spåren för att det inte kommer några infrastruktursatsningar ;-)

Anonym sa...

Om du går in på Pressbyrån och köper Aftonbladet och det står något fel i tidningen, är det då Pressburåns fel eftersom du har köpt tidningen hos dom och då är kund hos Pressbyrån? Bara en liten jämförelse till att du är kund hos SJ och inte hos Banverket...

sovproffset sa...

Anonym, om du flyger med SAS och flyget blir inställt, vem kräver du pengar på då? flygverket???

Anonym sa...

Sovproffset, om nu SAS ställer in ett flygplan för att planet inte funkar eller något sådaant så är det ju SAS som har ställt in det alltså är det ju deras fel att jag inte kommer fram. Men om jag däremot åker tåg, och tåget inte kan köra vidare pga att Banverkets klaffbro inte funkar eller något sådant då är det ju Banverkets fel.
Om däremot SJ ställer in tåget pga fordonsfel eller annat så är det ju naturligtvis SJs fel att man inte kommer fram.

Anonym sa...

Det där med SL stämmer inte riktigt. Tydligen så är det så att järnvägsföretaget som kör Sls tåg måste betala böter till SL om tåget är försenat eller blir inställt. Have I heard..

Anonym sa...

"Om du går in på Pressbyrån och köper Aftonbladet och det står något fel i tidningen, är det då Pressburåns fel eftersom du har köpt tidningen hos dom och då är kund hos Pressbyrån? Bara en liten jämförelse till att du är kund hos SJ och inte hos Banverket..."

Nej Däremot om jag köper Aftonbladet på Pressbyrån och kommer ut och ser att det skans en sida eller att häftningen inte är OK då går jag tillbaka till Pressbyrån och ber om att få en ny tidning.

Linda sa...

Ärlig talat, så skiter jag i vem som ger mig pengarna tillbaka, bara jag får dem.

jag tycker att sovproffsets liknelse mellan SAS/SJ och Banverket/Luftfartsverket är bra. Om LFV klantar sig så att planet inte kan lyfta är det ju SAS som ersätter passagerarna.