torsdag 14 augusti 2008

Förbannat dålig service!

Nu är jag riktigt arg.

Idag upptäckte jag att SJ under den tid som X2000 kör omvägen över Nyköping HELT HAR STÄLLT IN REGIONALTÅGEN. Därför har jag skickat följande brev till SJ:s kundtjänst och förväntar mig ytterligare en ointelligent undanflykt.

Hej!
Jag har i flera mail till er ifrågasatt att ni inte ger reducerat pris på månadsbiljetten mellan Stockholm och Norrköping när restiden förlängs. Det senaste svaret jag fick var

"Servicen och komforten på X2000 kommer inte att påverkas av omledningen, enbart ankomsttiden. Biljettpriset baseras på det service- och komfortutbud som vi erbjuder, inte restiden."

Jag vill påpeka att restiden är en stor del av servicen och komforten som X2000 erbjuder men särskilt nu understryka att både servicen och komforten minskar avsevärt för de som köper månadsbiljett för 4 000 kronor. Månadsbiljetten gäller ju även på första klass i regionaltågen och denna service försvinner helt under den månad Banverket renoverar tunnlarna.

Varför ges ingen ersättning eller prisreducering till trafikanterna för detta?

mvh[...]"

11 kommentarer:

Anonym sa...

Det är en jäkla massa klag på dig hurru. Lär dig skillnaden mellan vad banverket trafik och SJ AB. Banverket är det som planerar banarbeten, Det ska inte SJ AB få betala för. Klaga på banverket och regeringen som inte ger banverket tillräckligt med pengar. Det verkar som du tror att SJ gör saker mot dig för att jävlas. Sluta upp o klaga, det finns dom som har det värre.

Linda sa...

Eftersom syftet med bloggen är att klaga vore det dumt att inte göra det.

Och jag tror inte alls att det finns de som har det värre.

Anonym sa...

Bra skrivet Linda. Jag håller med. Det alla SJ-anställda som skriver kommentarer både här och på Aftonbladet när de hade artiklar om SJ måste lära sig är att alla vi pendlare köper en vara/tjänst av SJ och inte av banverket. När varan inte fungerar som utlovat klagar vi alltså hos den vi köpt varan av sedan är det upp till de att lösa problemet. idag var förreseten mitt tåg 541 45 min sent till Norrköping och på morgontåget hade jag bokat vagn 11 plats 17 den fanns öht inte. Igår hade jag plats 22 i vagn vagn 11 det fanns inte vagn 11 på 17.40 tåget hem. För ett par år sedan blev jag dessutom frånåkt i Nyköping när vi skulle ta med oss ett tåg som fått lokfel jag och en kollega hade klivit ut på perrongen för att ta lite luft eftersom det tog ett tag att koppla ihop tågseten närtågvärden kom frågade vi om det var dags att kliva ombord men hon sa tt de skulle provbromsa först så vi kunde vänta det enda vis åg sedan var bakljusen på tåget när det försvann bakom kurvan på väg mot Stockholm. Jag har många många fler historier om hur SJ beter sig som tex att jag inte kan bli uppgraderad till svart nivåpå Sj Prio även fast jag har över 35000 poäng under en 12-månadersperiod svaret jag fick var att mitt brytdatum är 5/7 det innebär att jag aldrig kan bli uppgraderad hur många poäng jag än lyckas samla.

Anonym sa...

Åk med Swebus, du är för besatt av SJ för att det ska vara nyttigt för dig.

Anonym sa...

Kan delvis förstå ditt vrede/ilska/oförstånd/frustration/you name it.

Det är -INTE- SJ AB som har ställt in regionaltågen på sträckan, det har Banverket beslutat. Alternativet hade varit att istället ställa in X2000-tågen på sträckan. Hade det passat Linda bättre?

Linda sa...

Björn: Det hade passat mig bättre om reparationerna hade gjorts under semestern. Eller om jag hade fått någon slags kompensation.

Anonym sa...

Det finns oändligt många anledningar till att arbetet i Graverfors inte kunde ske under semesterperioden. Jag orkar inte dra alla men bjuder på ett par exempel.

-Bron i Nyköping måste bytas först, det brobytet blev klart förra veckan.

-Tågens tidtabeller konstrueras ett par gånger om år och kan därför läggas om lika ofta. Sommarens tidtabeller var redan spikade när man upptäckte att Graverforstunnlarna behövde omfattande arbete och därmed var även biljetter sålda till en mängd kunder. Lycka till att få tag i alla dessa resenärer för att meddela förändrade avgångstider.

Men visst, Banverket hade kunnat vänta till nästa sommar ;)

Njut nu av en trevlig och naturskön resa längs med Nyköpingsbanan! Eller se det så här, du får med tid till att gnälla och klaga ombord på tåget!

Jonas sa...

Heja Björn: Visst, det finns säkert anledningar, jag tror varken Banverket eller SJ tycker det är jättekul med missnöjda kunder och längre restider. Ditt argument om tidtabellen köper jag dock inte riktigt. När jag i våras köpte mina semesterbiljetter stod det nämligen på dem (fritt från minnet): "Avgångstiderna kan komma att ändras. Kontrollera tidtabellen efter 9 maj".


Och precis som anonym nr 2 säger måste man klaga och/eller reklamera tjänsten/varan till den man köpt den av, i det här fallet SJ AB.

Jonas sa...

(Vägen över Nyköping är för övrigt bra mycket vackrare än den över Katrineholm. Jag bryr mig inte jättemycket eftersom jag jobbar hela resan, men min hund gillar det.)

Anonym sa...

Jonas: Jo, tidtabellerna är spikade sedan långt tillbaka. Till exempel så spikas vinterns tidtabell nu i mitten av september. När SJ AB fick kännedom om arbetet så införde man störningsinformation på alla sina informationskanaler, och biljetterna är en av dessa.

Jag är lite nyfiken över hur en störning i busstrafiken skulle hanteras av er resenärer. Låt oss säga att Vägverket lägger ny asfalt på E4 mellan Mjölby och Linköping och Swebus Express blir på sin väg till Stockholm nästan en timme försenade. Kommer då bussresenärerna att skälla/spotta/håna bussvärdinnan (om de har någon...?) eller bussföraren? Nej jag tror inte det. Men det är tyvärr vad som händer på tåget! Tråkigt!

Linda sa...

Till en av de anonyma: du ska bli uppgraderad till svart så fort du har nått rätt antal poäng. Bara ring SJ prio och säg till. Ta det inte via kundtjänst. När jag hade nått 35 000 tog det ett par-tre veckor innan administrationen var klar, sen fick jag mitt svarta kort.