söndag 15 juni 2008

Restidsgaranti - om ett år ungefär

I vintras nån gång åkte jag tåg till Borås. Eftersom tåget mellan Norrköping och Katrineholm var en halvtimme försenat missade jag förstås anslutningen i Katrineholm och blev flera timmar sen till Borås.

Jag minns bara att det var i vintras, inte riktigt när i vintras, för det var ju så HIMLA länge sen.

Jag skickade förstås in restidsgarantiblanketter, men nu börjar jag undra vart de har tagit vägen... skickade samtidigt in för flera andra förseningar och börjar misstänkta att SJ lämpligt har "tappat bort" just mina lappar.

Jag vill ju ha nya, så jag kan testa att handla med dem i bistron!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken underbar blogg! Har ägnat den senaste timmen till att läsa alla inlägg. Väldigt underhållande! I höst ska jag också börja pendla, det blir säkert jätteroligt, eller inte..

Linda sa...

tack erik! Och det där "eller inte" kan nog stämma. Fast det mesta beror på inställning. Och tåg. X 2000 är mycket sämre än regionaltågen, eftersom de tappar så mycket tid på att stå stilla en kort stund. De åker ju så fort, vet du. Mellan vilka städer kommer du pendla?

Anonym sa...

Svar från SJ på frågan varför man inte kan numrera dubbeldäckarna i ordningen 1,2,3,4,5, och 6 så vi pendlare slipper springa och leta efter 2 och 3 som är obokade.
"Tack för att du har kontaktat oss.

Anledningen till att det ibland kan tyckas vara en märkliga numrering på dessa tåg är att de olika tågsätten har fasta nummer och ordningen blir då efter vilka sätt som kopplas ihop med varandra. Jag förstår om detta kan verka märkligt och vi har i dagsläget inte någon lösning på problemet, vilket jag beklagar. Jag kommer dock att vidarebefodrar ditt tips om vagnförteckningar vid stationen till berörd avdelning, för kännedom.
Med vänlig hälsning

SJ AB"

Anonym sa...

Det är faktiskt en smärre omöjlighet att alltid få dubbeldäckarna som trafikerar Mälardalen att hamna i korrekt nummerföljd.

Ta ett enkelt exempel; tågsätt 1 med tre vagnar (1,2,3) lämnar Stockholm C på kvällen dag 1 för att köra till Arboga. När tåget är framme i Arboga körs det till Västerås för underhåll under natten. För att köra från Arboga till Västerås krävs att man byter hytt och kör i andra riktningen. Detta innebär att vagn 3 går först i färdriktningen mot Västerås.

Tåget står i Västerås under natten och på morgonen ska det sammankopplas med ett annat tågsätt (2) för att rymma alla resenärer på morgonavgången. Tågsätt 2 är vänt tvärt emot tågsätt 1 så vid sammankopplingen uppstår vagnsföljden 3-2-1-4-5-6 eller någon annan lustig kombination.

Eftersom man inte vänder runt ett tåg lika lätt som en bil eller buss så får vi leva med detta problem i ett komplext trafiksystem som Mälardalen. Inte heller kan vi göra en vagn 3 av vagn 1 utan vidare eftersom vagn 1 innehåller 1 kl och andra diverse inrättningar. Trevlig resa!

Anonym sa...

Nej Björn men det borde gå att byta nummer på vagn 4 till vagn 1 och vagn 5 till 2 och vagn 6 till vagn 3 efter de 2 seten är lika. Sedan om dekommer i ordningen 123 eller 321 spelar mindre roll. Då vet vi pendlare som reser varje dag att de 2 ynka vagnarna som är obokade åtminstone kommer först i tågsetet. Det blir totalt kaos på perrongen när 300 personer ska byat plats och det dessutomkliver av folk från tåget