torsdag 10 april 2008

Våren - SJ:s sämsta tid

Jag har hört att sommar, höst och vinter är dåliga tider för tågen. På sommaren skapar värmen solkurvor som skadar rälsen. På hösten ställer lövhalkan till problem och på vintern är det snö och frost som orsakar svårigheter för de sköra X2000-tågen. Men under det året jag nu har pendlat mellan Stockholm och Norrköping är förseningarna som ALLRA värst under våren.

Igår var 16.24 tåget två timmar sent. Idag är 17.22 en timme sent. Jag väljer det trygga regionaltåget istället. Det lunkar på. Är inte så känsligt. Går som på räls om man vill skoja till det.

Samtidigt undrar jag, vad är det med våren som skapar alla dessa förseningar? Har SJ vårkänslor? Spritter det i hjulen på X2000? Eller är det pollenallergi som ligger bakom?

4 kommentarer:

Anonym sa...

vårdepressioner... det är ju då flest folk hoppar framför tågen...

Jonas sa...

Två timmar försenat - då får du ju en värdecheck på 147 kronor att köpa tågresor för. Man hade ju hoppats att den skulle gå att använda i bistron eller så, men icke. Endast tågresor.

Mina tåg blir alltid försenade 37 minuter vilket är rätt frustrerande. 40 minuter och en sekund så blir det värdecheck till Jonas. Jag samlar.

Undrar om jag kan lägga ihop typ 100 värdecheckar när.. eh.. OM jag köper mitt nästa årskort? Antagligen inte.

Anonym sa...

värdecheckar fungerar visst i bistron och inte bara till resor.

Emelinda sa...

Jonas: Självklart kan du samla ihop alla dina värdecheckar och köpa resa/kort. Såvida du använder dem inom utsatt datum :)

/Emelinda SJ, Örebro