onsdag 12 mars 2008

Otrevligheter

Det är fullständigt onödigt av personalen på SJ att vara otrevliga.

Visst, jag fattar att det är tidigit på morgonen och att de är trötta. Jag fattar att många resenärer är besvärliga och att det är jobbigt. Men det är trots allt ett serviceyrke.

Om personalen inte har hunnit öppna bistron innan tåget åker och inte meddelar resenärerna om detta via högtalarsystemet så KOMMER resenärerna att stå i vägen tills de öppnar. Det är dessutom inte lätt att veta på vilka tåg det är ok att ta kaffe innan de har öppnat när man har priokort och på vilka tåg det INTE är ok. Det händer ofta att personalen glömmer att sätta på radion och när en passagerare frågar om den är på GÅR det att svara snällt och vänligt. Man måste inte fräsa.

Jag tycker inte att de där charmkurserna som SJ lär ha skickat sin personal på har gett så bra resultat.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Man brukar ju säga att personligheten speglar av sig på den man möter och det verkar fungera åt båda håll...

Jag tycker att du ska se över hur du själv agerar/framför dina önskemål då jag har svårt att se att just detta serviceföretag SJ har ovanligt många otrevliga och snäsiga personer.

Linda sa...

Det var inte mot mig de var otrevliga, det var mot andra. Och jobbar man i ett serviceyrke får man ta om andra är otrevliga. Fast just nu var det faktiskt ingen som var otrevlig utom personalen själva.

Jonas sa...

Mitt utbrott över hur SJ är som företag förra månaden berodde som jag skrev på att ombordpersonalen på ett tåg skrek åt mig. I stort berodde det dessutom på att det var fel på tåget.

Som du säger, har man valt ett serviceyrke får man helt enkelt se till att vara trevlig och tillgodose kunderna med ---> god service <--- eller helt enkelt byta jobb.

Sen finns det helt klart kunder som förtjänar en kylig ton eller hur man ska säga, men det är extremt sällan.

Anonym sa...

Man väljer inte ett jobb för att det är ett servicejobb utan för att man trivs med arbetsuppgiften. Varifrån alla korkade slamkrypande otrevliga resenärer kommer i från kan man ibland bara spekulera... Det skulle ingå tågkunskap och "vett och etikett på tåg" i skolan... SJ har betydligt bättre personal än de förtjänar!
/Lokförare

Linda sa...

Men du lokföraren, om man trivs med att vara tågvärd på SJ, är inte kontakten med resenärerna en ganska stor del av det då? Dessutom, vad ger tågvärdarna rätt att vara otrevlig mot resenärerna utan anledning?

Anonym sa...

Bistron på X2000 öppnar först efter avgång och detta gäller alla resenärer och om det skulle vara så att vi öppnar, senare så brukar jag som tågvärd berätta det för resenärerna som redan tagit sig till bistron och sedan göra utrop om det.

Jag känner inte till någon restaurang där man kan komma in och vifta med ett kort innan de har öppnat och få kaffe.

Vidkund sa...

Det är väl allmänt kännt att SJ, liksom bland annat Coop, har personal med attityd-problem. Så klart inte all personel, men väldigt många. Jag tror att "det sitter i väggarna" hos ett företag som SJ och att det är svårt att få bort.

Som resenär ska man vara ödmjuk och tacksam för att man över huvudtaget får den stora äran att åka med. Resenären ska sitta på sin plats, hålla käften och inte komma med frågor.