tisdag 14 april 2009

Fler poäng!

Det är inte bara kaffe SJ snålar med, utan även poäng. När jag skulle boka resa och betala med mina surt förvärvade priopoäng hade de höjt priset till Norrpan med 1000 p. Och eftersom en krona är en poäng, i alla fall enligt SJ, blir det ju svindyrt. 4 000 pix enkel resa.

Dessutom visade det sig att det inte gick att boka plats för en bebis om man skulle betala med poäng på nätet så jag var tvungen att ringa SJ och rabbla tusen siffror (priokort, visakort, plats, tid, pinkoder och så den där lilla koden på baksidan av visakortet vad den nu heter) för att kunna boka biljetterna.

Trams.

8 kommentarer:

Jonas sa...

För mig har 10000 poäng försvunnit, och ingen verkar riktigt veta var de har tagit vägen..

Unknown sa...

Nja,

Räknar du rätt där?

Inköp för 4.000:- ger 4000 Prio-poäng men det innebär inte att det kostar 4.000 att åka till Norrköping.

Egentligen kostar det ingenting för Priopoängen har du "fått gratis" om man skall hårddra det lite.

Eller tänker jag fel?

(www.arskortguldsj.se)

/Årskort Guld SJ

Linda sa...

årskortguld, du tänker helt rätt. Jag har bara tidigare i bloggen skojat med SJ:s slogan för poängen, att en krona är en poäng, när det inte funkar åt båda hållen. Sen tycker jag att det ändå är rätt dyrt med 4000 poäng mellan Sthlm och Nkpg. Särskilt som det kostade 3 000 i januari.

Unknown sa...

Linda,

Ja, en höjning med 1.000 poäng från 3.000 är faktiskt en höjning med 33% och det är lite häftigt.

Jag misstänker att man hanterar bara steg om 1.000 poäng så det kan vara en (dålig) förklaring.

Själv fick jag en herrans massa poäng när jag köpte årskortet som jag försöker hitta något meningsfullt att använda dom till eftersom jag redan köpt ett års resor+mat+sovvagn.

Skall troligen använda dom för övernattning på Scandichotell på någon av mina resor.

Där kortar det billigaste alternativet dvs helg 15.000 poäng vilket väl får anses OK.

Trots allt är det en höjdare att åka tåg speciellt nu när vädret lockar till utflykter utanför stationerna och X2000-tågens ombonade och skyddande miljö.


/Årskort Guld SJ
(www.årskortguldsj.se)

Anonym sa...

Vet inte om det var mer siffror att rabbla än om du skulle ringa typ SAS eller nåt färjebolag...men många siffror blir det.

Unknown sa...

Anonym,

Ja, rent allmänt har samhället blivit mer "sifferstyrt" pga av att mycket numera är datoriserat på gått och ont.

Jag tror att de flesta inte vet hur mycket modern tillämpad matematik vi numera har i vår samhälle från allt från kryptering av betalningar till analys av köpvanor och bedömning av kreditrisker vid SMS-lån.

Jag tror att det i stora stycken är en fråga om att "gilla läget" för många siffror blir det.

/Årskort Guld SJ
(www.arskortguldsj.se)

Thorsten sa...

4000 poäng är rätt mycket redan men vad man verkligen kan undra är varför en resa med Regionaltåget kostar lika många poäng som X2000? Enkelresa Sthlm-Linköping med regionaltåg brukar kostar runt 250 kr, med X2000 500kr och mer. Ska inte det vara hälften så dyrt med poäng också?

Thorsten sa...

Kanske jag tänker fel och X2000 med poäng är bara dubbelt så billigt ;o)