fredag 10 oktober 2008

Tidtabell

Nu tycker jag att SJ får ta och erkänna att det alltid tar minst 1.20 att åka mellan Stockholm och Norrköping. Det funkar inte att hävda att det tar 1.16 och sen alltid vara minst fem minuter, oftast tio minuter, sena.

Jag kräver ändring av tidtabellen!

13 kommentarer:

Jonas sa...

Eller så kan de ju säga att det tar 59 minuter så får man konstant restidsersättning. Jag menar.. ska de ha tidtabeller utan verklighetsförankring så kan de ju lika gärna skruva till det rejält.. :)

Jonas sa...

Idag var vi bara tre minuter sena till Norrköping C. Jag noterade veckobästa men det blev ingen glädjedans.

Anonym sa...

Ja, jag håller med, det är ju ALDRIG i tid. Är det inte 20 min så är det iallafall 2 min. Det retar mig... en dag gick allt totalt smärtfritt, flöt på och inga som helst stopp... ändå var vi försenade 10 min. Hur kommer det sig, jo jag vet, tunnlarna...

Anonym sa...

Det stör mig att de aldrig talar om att man är sen... åtminstone om det "bara" gäller 10-15 min. Då låtsas de som ingenting, "trevlig resa - välkommen åter." Folk har väl folk som väntar på folk, mer info, tack!

Dessutom kan de lägga ner att ropa ut "då ankommer vi Nkpg" i ÅBY/tidigare, bara för att tiden ska stämma. Morr.

Anonym sa...

Anledningen till att vi ropar ut Norrköping redan i höjd med Åby har naturligtvis ingenting med tågets förhållande till tidtabellen att göra. Jag ropar alltid ut Norrköping i Åby, oavsett om jag är +4, -4 eller -40 i förhållande till tidtabellen. Vi skall/bör ropa ut en viss sträcka innan, annars hinner inte vissa resenärer samla upp alla sina utspridda saker, leta upp sina barn som leker i tåget och klä på sig alla sina kläder. Belive me! 4-5 minuter innan ankomst till nästa station är att rekommendera, annars sabbar det tågets tidtabell.


Angående ständigt återkommande förseningar så är det tyvärr så att tunnlarna står sig skyldiga till de flesta förseningarna som uppstår på den aktuella sträckan.

Anonym sa...

Jaså björn, det har jag full förståelse för MEN, säg då inte att ni är i NKPG utan att om några min är vi där. Känns som ni försöker mörka vid småförseningarna. Eller så har jag blvit totalt förstörd av pendlingen med dessa ständiga förseningar. Men nu när du som jobbar ändå läser kan du väl ta med dig att vi gärna blir informerade redan i höjd med Katrineholm att vi är försenade med 10-15 min, så slipper ens skjuts vänt varje dag!!!

Anonym sa...

Du har nog blivit förstörd av pendlandet ;) Jag tror inte att det är någon som försöker mörka förseningen, det är nog mest dåligt ordval från den som gör utropet. När jag passerar Åby brukar jag inleda med "Om 4-5 minuter ankommer tåget till Norrköping..."

Linda sa...

Björn, ditt utrop är ju det bästa att välja. Men min kärnfråga i inlägget är att tidtabellen inte stämmer med verkligenheten. Borde inte tidtabellen Sthlm-Nkpg revideras så länge tunnlarna i Åby inte är färdigrenoverade?

Anonym sa...

Roligt att sj alltid skyller på tunnlarna. Varje gång vi saktar ner för att vi närmar oss tunnlarna kollar jag på klockan, och ja, den är alltid den tid då vi borde vara i Nkpg alla redan! Ibland är det lite busigt, då är klockan mycket mer än ankomsttid, redan innan tunnlarna å då är det ändå tunnlarnas fel. Så något mer fel finns det på denna sträcka!!!

Linda sa...

Klarakavat: de andra felen är ju dels spårbygget utanför Gnesta, sen har vi ju trängseln på spåren vid Stockholm och sen är det ju signalsystemet som krånglar ibland och så är det ju andra tåg på banan och sist men inte minst en massa PASSAGERARE som ställer till det och försenar. Skulle X2000 bara slippa allt detta skulle tåget alltid vara i tid.

Anonym sa...

Linda: Jag kunde inte ha sammanfattat det bättre själv!

Anonym sa...

Som jag har förklarat många gånger förut så planeras och fastställs tidtabeller väldigt lång tid i förväg och 2009 års tidtabell är spikad sedan länge. SJ AB kan alltså inte ringa till Banverket och säga att de vill ha 5 minuter extra på sig mellan Stockholm och Norrköping från och med nästa vecka. Inte heller nästa månad.

När man upptäckte att tunnlarna i Graverfors behövde åtgärdas så trodde man i planeringen att samtliga tunnlar skulle kunna åtgärdas, men resursbrist gjorde detta omöjligt, därav fortsatt hastighetsreduktion i tunnlarna.

Anonym sa...

Linda: hahah, va roligt... sen är det ju björkar som faller på spåret, djur och ja, ska vi ta världssvälten också... jag har inte hört talas om Gnestas vägarbete. Men visst, Säg då att det beror på fler saker. Det görs tydligen inte så ofta. Men visst, jag fattar att det är förseningar av flera orsaker... men det är så trist att ALDRIG vara i tid.