tisdag 20 maj 2008

Viktig information till SJ:s personal

Hej personalen som jobbar på X2000 mellan Stockholm och Köpenhamn (Köpendanmark).

Hoppas ni mår bra. Jag vill gärna informera er om varför tågen åker så långsamt genom tunnlarna mellan Graversfors och Åby.

Hastigheten genom tunnlarna har varit nedsatt till 40 km/h i några månader. Orsaken till detta har enligt personalen på tågen varierat; banarbete, urspårning och idag "kommande banarbete". Som tur är, så är journalisterna på Norrköpings tidningar fantastiskt duktiga på grävande journalistik. De har nosat fram den verkliga orsaken: de bärande balkarna i tunnlarna håller på att vittra sönder.

Det här har tydligen varit känt hos SJ sedan november 2007. Reparation kommer förhoppningsvis att ske under augusti 2008. Under tiden kör tågen alltså EXTRA långsamt under de söndervittrande takbjälkarna.

Jag vet inte... om jag tog mig igenom en tunnel där taket hotade att rasa in, då skulle jag typ springa eller köra FORTARE. Inte sakta ner.

Well, nu vet ni i alla fall orsaken. Risk för ras. Inte banarbete.

mvh

Linda.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Oh no , vilken information .
Tack eller vill man egentligen inte veta om det? Det blir spända minuter genom tunnlarna...hur allvarligt är det redan nu?

heja björn sa...

Viktig information till alla bloggare!

Naturligvis är det inte så att tunneltaken håller på att rasa in, inte en chans till det. Då skulle tunnlarna ha varit avstängda, tro mig. Vad som sker är att en ytbeläggning vittrar sönder och det finns en risk att mindre flagor faller ner på infrastruktur och fordon.
Då är det helt självklart, åtminstone för mig, inte för alla andra verkar det som, att man tar ner hastigheten på tågen, för närvarande till 40 km/h. Högre hastighet = större vibrationer = högre risk för nedfallande flagor.

Och nej, det har inte varit känt hos SJ AB sedan november 2007. Var står det i artikeln? Håll dig till fakta tack! Det var en solig dag i mars som Banverket beslutade om hastighetsnedsättning och då fick SJ AB kännedom om skadorna. SJ AB och Banverket är inte samma sak!

Linda sa...

Björn, du är så dramatisk! Bloggen är på skoj, det är klart att taket inte kommer att rasa! Men märkligt tycker jag att det har varit banarbete och urspårning som har varit orsaken hela tiden. Jag har länkat till artikeln i inlägget, där står det också att det inte är någon risk att köra genom tunneln och att SJ i så fall naturligtvis skulle stoppat tågen och börjat renovera på stört. Läs artikeln så står det att det har varit känt sedan november 2007. Om det är sanning eller inte kan inte jag svara på...

heja björn sa...

Men ibland blir man så less. Du ska bara veta hur mycket dumheter vi får höra ute på tågen...!

Det står klart och tydligt att det var Banverket som vid sin besiktningar upptäckte skadan.

Föhållandet mellan Banverket och SJ AB är ganska snarlikt det förhållande du som bilist har till Vägverket.

Linda sa...

Jag kör inte bil.

heja björn sa...

Inte jag heller vanligtvis. Roligare att köra tåg

Mads sa...

Och dessutom... Hur tror du de resenärer som inte har alla hästar hemma (typ hälften) skulle reagera ombord om vi i personalen basunerade ut rasrisk i tunnlarna som orsak till hastighetsnedsättning. Kaos.
De skulle inte förstå att som Björn säger, hade det varit farligt skulle det inte gå tåg där.

Jonas sa...

Mads: jag tycker det har varit bra som det har varit:

"Ja, då har vi ett trafikmeddelande: Just nu kör vi extra långsamt eftersom det är begränsad hastighet norr om Åby på grund av barnarbete."

Alla skiner upp, skrattar lite och börjar prata med varandra. :)