söndag 17 februari 2008

Urspårning

Ett godståg har spårat ur utanför Katrineholm. En flera hundra ton tung pryl har hamnat på spåret. Inga tåg kan åka där.

Istället åker X2000 via Nyköping. En omväg som innebär förseningar på 25-30 minuter. Minst.

Vad roligt. En timmes längre restid varje dag.

Det tar en vecka att lyfta bort en flera hundra ton tung pryl från spåret. Minst.

8 kommentarer:

Jonas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jonas sa...

Neeeeejdå.. personalen ombord på mitt tåg (543) försäkrar att vi inte kommer att bli ett endaste dugg försenade.

Det kommer alltså att bli bättre än vanligt. ;)

Jag är rejält trött på skitföretaget SJ nu.
* Deras bokning funkar inte på Safari (som jag använder)
* Det går inte att boka tågbiljetter från tåget (pga tekniska orsaker, sidan är helt enkelt felgjord)
* De har tagit bort reseprofilerna eftersom de ska lansera en ny tjänst. När den kommer vet ingen. Hur den kommer att funka vet åtminstone inte jag, men jag har inga förhoppningar att den kommer att vara bra.
* Det går inte längre att välja platsegenskap (tex djurkupé eller tyst avdelning) och placering (tex gång, fönster) om man bokar via hemsidan.
* Tågen är fan aldrig hela. På en vecka gör jag tio resor och åtminstone sju av dem är med tåg som är trasiga på ett eller annat sätt.
* I onsdags var jag över en timme försenad till jobbet pga SJ.
* I torsdags var jag över en halvtimme försenad till jobbet pga SJ, sen fixade SJ så jag inte hade nån plats i djurkupén när jag åkte till Sundsvall, trots att jag hade bokat sån plats via RESEPROFILEN flera veckor tidigare. Det gick jävligt bra att jobba när jag fick byta plats fyra gånger under resan (som tar 3,5 timme). Konduktören var till enormt stor hjälp och gav jättebra "goddag yxskaft"-svar på mina frågor när jag undrade om det fanns nån plats som var ledig.

Och bägaren som fick tunnan att rinna över:
* Igår när jag åkte tillbaka från Sundsvall skrek SJ-personal åt mig. På det stora hela är personalen trevlig men vissa har verkligen ingen koll alls och blir frustrerade och låter det gå ut över resenärena. Ge dem kicken bara. Kan man inte vara trevlig ska man fan inte ha ett serviceyrke.

Ja, jag är förbannad. Från och med nu kommer jag att reklamera varenda resa som är 30 sekunder över gränsen för SJs restidsgaranti. Jag rekommenderar er att göra detsamma så de kanske fattar att vi är missnöjda.

(tips dock - om man inte kan boka via webben kan man ringa det trevliga numret man får när man skaffar årskort och säga "Hej, jag skulle vilja ha hjälp med att boka resor inför nästa vecka. Måndag till fredag kl __:__ och tillbaka varje dag kl __:__. Jag försökte göra det på webben men det går inte att boka online längre". Damen som bokade mina resor var mycket hjälpsam och trevlig och det hela tog cirka fyra minuter (plus tre minuter telefonkö) för att boka tio resor. Sen fick jag tre mail med bokningsuppgifter, mycket smidigt och behagligt.

Jonas sa...

(och för de som säger att jag ska använda en annan webbläsare säger jag: Varför? Safari är fullt kompatibel med alla webbstandarder jag känner till och är en av få webbläsare som klarar det berömda ACID2-testet. Detta innebär alltså att SJ har byggt en webbsida som inte följer standarder, vilket är ungefär som att Bombardier skulle leverera tåg till SJ med en helt unik spårvidd som inte används i Sverige.)

Anonym sa...

Säga vad ni vill om SJ, men urspårningen är ju inte dras fel!

Jonas sa...

Anonym: Nä, urspårningen är en sak, den kan inte SJ rå över (även om utredningen inte är klar, men även om det berodde på sankmark som inte klarade tyngden är det inte SJs ansvar, utan snarare Banverkets). I kombination med alla fel som faktiskt ligger inom SJs ansvarsområde blir dock min förståelse för strulet lidande.

Till exempel: Jag jobbar på tåget, och det går oftast väldigt bra. Jag är beroende av att kunna jobba på tåget för att få ihop mina 8 timmar om dagen. Hade jag inte kunnat jobba på tåget hade jag inte tackat ja till att jobba på annan ort. Det är alltså en helt avgörande faktor för mig att jag kan arbeta på tåget.
När jag arbetar behöver jag ibland vara uppkopplad. Inte konstant, och inte varje gång, men ibland. Och när jag behöver det, behöver jag det mycket. När SJ byter ut X2000 mot ett 2-våningståg gör det mig inget, för man kan surfa på dem med. Skillnaden är att på X2000 får man internetbiljetter i bistron, medan man på dubbeldäckarna får dem av konduktören.

Vad ska jag göra när det aldrig kommer någon konduktör? Detta händer mig jätteofta på dubbeldäckarna. Senast jag åkte 06:20 kom det faktiskt en konduktör, men hon hade inga biljetter.

Visst, jag kan vara tolerant att tappa en timme arbetstid här och där, men när det är konstant strul i över en vecka, och dessutom förseningar som gör att jag sitter fast i över två timmar på tåget i stället för en - utan att kunna jobba - då blir jag förbannad. Då förlorar jag inte bara arbetstid under pendligen, utan jag tappar även kontorstid och missar möten etc. Jag vet att jag inte är den enda som gör det, men vem ersätter min förlorade inkomst? Med årskort är dessutom ersättningen via restidsgarantin så låg att det knappt är värt tiden att reklamera resan över huvud taget.

heja björn sa...

Urspårningen mellan Katrineholm har SJ AB ingenting med att göra, punkt slut. Det tråkiga är att SJ AB och deras resenärer är de som blir mest drabbad av eländet.

Jonas, om det inte kommer någon konduktör, köp din internetbiljett på webbportalen och kräv sedan SJ AB på utlägget.

Anonym sa...

En kommentar till Jonas bara: Jag är också flitig kund hos SJ och har en viss förståelse för din irritation.Men jag tycker du ät helt oresonlig i din kritik av SJ.Nästan alla typer av dagligt pendlande oavsett färdsätt innehåller återkmommande irritationsmoment.Jag har provat och vet av bitter erfarenhet.Mitt samlade intryck är dock att det strul som förekommer på tåg inte kan leda till slutsatsen att SJ är ett skitföretag som du påstår.Mitt intryck är att SJ jobbar klart målmedvetet med att förbättra verksamheten.Att det däremot finns en och sömngångare som borde se sig om efter annat jobb håller jag helt med dig om.
I förhoppning om att du skall få en lite ljusare syn på din "tågtillvaro" önskar dig allt gott.

Jonas sa...

Nu funkar bokningen igen!! :) Då väntar jag bara på att reseprofilernas ersättare kommer igång.

Jag vill bara förtydliga att mina två första inlägg inte ens nämner irritation över urspårningen. Allt jag klagade på hände innan urspårningen och är alltså helt orelaterat till den. Mitt första inlägg avslutas till och med med en liten solglimt och antydan till beröm.

Men hur som helst, jag gillar när man har känsla för detaljer. SJ kanske har det när det gäller planeringen, men det når definitivt inte ända fram till kunden.