tisdag 2 februari 2010

Pendlare, mobilisera er!

Irritationen växer. Tåg ska gå även om det snöar, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson. Visst, de ska gå men det gäller att de går i tid.

December och januari har varit under all kritik när det gäller förseningar. Nu sitter jag på väg till jobbet och har för tredje gången hört orden "ombordpersonal kontakta föraren." Tyvärr misstänker jag att det är något allvarligare än att föraren vill ha en bistromacka med gurkstav.

De inställda avgångarna innebär för oss som åker Stockholm-Norrköping/Linköping att tågen blir smockfulla, att det inte går att boka sittplats sent, att flexibiliteten minskar ytterligare och i slutändan blir våra arbeten och familjer lidande. Tåget som går 16.24 från Norrköping är nästan alltid fullbokat, men med 17.22 tåget inställt finns bara 15.22 och 18.24 att välja på. Hur ska man förklara för sin arbetsgivare att man måste gå från jobbet klockan tre?

Nu när tåget står still ute i no where uppmanar jag alla pendlare att hålla i hop, mobilisera sig och sätta tryck på SJ. Kräv ersättning! Kräv att få det ni betalar för! Kräv en ursäkt!

Kom igen, dränk kundombudsmannen med meddelanden. Fyll i formuläret här.

3 kommentarer:

Henka sa...

Nu har jag skrivit in till kundombudsmannen och meddelat att jag är sååååå trött på dessa förseninger nu. Det är en fullständig katastrof.

Linda sa...

Bra Henka!

Magnus sa...

Hej Linda,

Vill bara skriva att jag väldigt mycket uppskattar din blogg, som veckopendlande Sthlm-GBG är jag så otroligt jävla less på SJ. Keep up th e Good Job! //Magnus - som just nu är 1h sen innan jag stigit på tåget...