SJ presenterade sitt halvårsbokslut igår. Vinst efter finansnetto: 343 miljoner. Det bästa hittills i bolagets historia. Nu vill SJ:s VD gärna satsa lite pengar på att bygga ut spåren och nyanställa.
Jag tycker att de kan börja med att se till att det de redan har funkar.
Till exempel kan de laga dörrarna på X2000. De fungerar inte. Inte på något tåg. Hur tyst blir det i tyst avdelning när dörrarna står vidöppna?
En annan sak de kan laga är kaffemaskinerna. De är ofta trasiga så att kaffet serveras ur termosar istället.
Det vore också bra att laga radion så att den fungerar vid samtliga sittplatser.
Ibland är korglutningssystemet trasigt. Det kan man också laga.
Vissa säten går inte att fälla bakåt. Vore bra att fixa.
En del armstöd är trasiga. Kan också finnas en poäng i att laga.
Tågen går ganska ofta sönder så att det uppstår stora förseningar.
Elen är jättebra att ha.
Lattemaskinerna fungerar ju i stort sett aldrig i bistron.
Lite underhåll på X2000 kan behövas, med andra ord.
tisdag 28 augusti 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
6 kommentarer:
Dörrarna på X2000 fungerar bra men har ändå en del att önska. Det finns två typer av dörrar mellan vagnarna ombord. Den äldre typen påverkas av att du sätter fingret på den röda knappen samt drar dörren åt sidan. Den nyare har en fotocell placerad ovanför dörren och öppnar så fort något rör sig inom fotocellens sökområde. Ibland kan man märka att dörrarna öppnas helt utan anledning, främst i kurvor. Oftast är det då de äldre dörrarna som påverkas av sidokrafterna som kurvan orsakar och dörren tror då att någon försöker öppna dörren.
Dörrarna som avskiljer tyst avdelning från resten av salongen fungerar precis lika, det finns både äldre och nyare dörrar. Att de ibland står öppna är olyckligt, och inte allt för sällan är det resenärer som ställt upp dom, det finns nämnligen en knapp på ena dörrens sida som ställer upp dörren i öppet läge. Tryck på den.
Du får ditt kaffe i koppen oavsett om det kommer från en termos eller från maskinen, tyck istället synd om personalen som måste hantera tunga termosar.
Angående radioanläggningen så finns det en mycket vanlig orsak till att den är felaktig, och den anledningen lyder; resenärer som spiller ut dryck eller stoppar i övriga föremål i kontakthålet.
Visst, SJ kan fixa felen på radioanläggningen, detsamma gäller för armstöd, lattemaskiner och sönderhoppade säten, så svårt är det inte, men det kräver ett verkstadsbesök som i sin tur kanske orsakar en inställd avgång. Vad väljer du?
Björn: jag väljer att allt fungerar!
Visst, även vi på tågen vill att allt ska fungera. Tågen slits hårt i trafik och SJ har ganska kort om X2000-tågsätt. Är du beredd på att slopa 07:20-avgången mot Malmö för att skapa mer verkstadstid för tågen?
Björn: jag väljer fortfarande att allt fungerar och att 7.20 tåget går som det ska. Det är vad jag betalar för.
Snälla Linda!Jag vet inte om du skojar eller är allvarlig,men om det nu inte finns tillräckligt många tågset så måste du ju välja -ställ in avgången och åtgärda felet eller kör ändå.Du betalar för att det skall fungera, säger du. Jo men du kanske skall betala mer i så fall så att SJ kan köpa nya tåg.SJ lever inte på skattepengar längre - det är ett aktiebolag som själv måste tjäna ihop pengarna till nya tåg.
Skicka en kommentar