Efter att ha varit en timme sen hem i går, fått rusa hem för att snabbt snabbt pussa och krama min dotter i en minut för att sen lägga henne, äta middag vid åtta och utmattad direkt gå och lägga mig, har jag inlett försöken att få lämna tillbaka mitt årskort.
Jag måste ju uppenbarligen sluta pendla om jag ska få träffa min dotter.
Visar inlägg med etikett Om förseningar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Om förseningar. Visa alla inlägg
torsdag 11 februari 2010
söndag 31 januari 2010
Säg förlåt!
Det är väldigt sällan SJ ber om ursäkt eller säger förlåt. SJ beklagar.
"Nu när vi rullar in till Stockholms central så är vi 100 år försenade. Vi beklagar naturligvis detta." Sen hoppas de ofta att vi ändå har haft en behaglig resa.
Det har vi inte, SJ. Det har vi inte. Så säg förlåt.
"Nu när vi rullar in till Stockholms central så är vi 100 år försenade. Vi beklagar naturligvis detta." Sen hoppas de ofta att vi ändå har haft en behaglig resa.
Det har vi inte, SJ. Det har vi inte. Så säg förlåt.
torsdag 28 januari 2010
Restidsgaranti
I veckan har det trillat in en hel del ersättning från SJ från restidsgarantin. Jag har fått restidsgarantiersättning för fem resor under januari månad. Hela 180 kronor. Totalt alltså, inte per resa. 180 kronor TOTALT.
Vad är det jag betalar per år nu igen för att åka med SJ? Vad är det... det är... 39... tusen. Drygt. Och vad får jag per timmeslång försening? 36 kronor.
36. Vad kostar ett shejk nu för tiden? Kan jag fortfarande få 72 tuggummin för 36 spänn eller?
Vad är det jag betalar per år nu igen för att åka med SJ? Vad är det... det är... 39... tusen. Drygt. Och vad får jag per timmeslång försening? 36 kronor.
36. Vad kostar ett shejk nu för tiden? Kan jag fortfarande få 72 tuggummin för 36 spänn eller?
måndag 25 januari 2010
Geschwint
Dit i tid - hem i tid. Fantastiskt!
Men... tur var det att jag åkte 15.22, för tydligen var alla andra tåg antingen inställda eller försenade.
Men... tur var det att jag åkte 15.22, för tydligen var alla andra tåg antingen inställda eller försenade.
Etiketter:
Allmäna klagomål,
Glädjebesked/beröm,
Om förseningar
söndag 17 januari 2010
Ordinarie förseningar
Det här börjar bli löjligt. Faktiskt SJ. Riktigt löjligt. Förseningarna är så många och långa att jag borde kunna lämna tillbaka årskortet för att jag inte får den tjänst jag betalar för.
Just nu till exempel står vi stilla nånstans i mörkret. Kanske närmar vi oss Nyköping. Tåget leds nämligen om den vägen, vilket i sig leder till en försening. Dessutom var vi 20 min sena från start. Hur sen jag blir till min slutdestination återstår att se. Kanske en timme. Kanske två.
Jag börjar allvarligt fundera på syftet med att försöka åka till jobbet överhuvud taget.
Just nu till exempel står vi stilla nånstans i mörkret. Kanske närmar vi oss Nyköping. Tåget leds nämligen om den vägen, vilket i sig leder till en försening. Dessutom var vi 20 min sena från start. Hur sen jag blir till min slutdestination återstår att se. Kanske en timme. Kanske två.
Jag börjar allvarligt fundera på syftet med att försöka åka till jobbet överhuvud taget.
söndag 20 december 2009
Vinter med SJ
Sista resan före julledigheten slutade i kaos. Tåget var en timme sent till Norrköping. Det kändes ändå ok, eftersom det var min sista jobbdag före julen. Sen stannade tåget i Södertälje.
Det första vi fick veta var att det var kö till Stockholm C. Tja, tja, det kan det ju lätt vara när tåget är så sent. Sen fick vi veta att det stod ett trasigt tåg framför oss. 40 minuter stod vi still.
Värst såg det ut för resenärerna som skulle vidare med nattåget till Norrland. Där blev tågpersonalen ändå himla lättad när de fick veta att det tåget OCKSÅ var försenat. Puh. Vilken tur.
Själv var jag hemma två timmar senare än jag skulle. Vinter med SJ. Det är grejer det.
Det första vi fick veta var att det var kö till Stockholm C. Tja, tja, det kan det ju lätt vara när tåget är så sent. Sen fick vi veta att det stod ett trasigt tåg framför oss. 40 minuter stod vi still.
Värst såg det ut för resenärerna som skulle vidare med nattåget till Norrland. Där blev tågpersonalen ändå himla lättad när de fick veta att det tåget OCKSÅ var försenat. Puh. Vilken tur.
Själv var jag hemma två timmar senare än jag skulle. Vinter med SJ. Det är grejer det.
måndag 7 december 2009
Dumma, dumma SKI!
SJ får bottenbetyg i Svenskt kvalitetsindex's (SKI) undersökning i år. Jag försökte komma på nåt ironiskt och lite putslustigt att säga om undersökningen, meeeeen... nä.
Sen kom ju Ulf Adelsohn och bättrade på mina möjligheter att skoja till det. Han blev sur på undersökningen. Tyckte att de hade frågat för få. 250, det är ju inte lika många som 17 000.
En sak kan man ju konstatera. Han kan ju inte mycket om statistik, den där Adelsohn.
Sen kom ju Ulf Adelsohn och bättrade på mina möjligheter att skoja till det. Han blev sur på undersökningen. Tyckte att de hade frågat för få. 250, det är ju inte lika många som 17 000.
En sak kan man ju konstatera. Han kan ju inte mycket om statistik, den där Adelsohn.
måndag 9 februari 2009
Inställd kvällsavgång
SJ har bestämt sig för att ställa in sista X2000-avgången mot Norrköping/Linköping, så i stället för 19:55 går nu sista X2000 kl 18:21. Naturligtvis har man sin vana trogen gjort det i tysthet.
Just 19:55-tåget brukade i vanliga fall "övernatta" i Linköping och sen åka tillbaka klockan 06:38 morgonen efter som första X2000. Nu när det är inställt skickar man i stället ner ett tomt X2000 från Stockholm till Linköping på morgonen.
Gissa vilket tåg jag brukar åka till jobbet med? Gissa om det fungerar bra? Hittills har det blivit två rejäla förseningar pga "sen tågvändning".
Jag hoppas verkligen att detta är tillfälligt och att det beror på att tåget inte kan stå i Linköping för att det ska repareras eller nåt annat bra.
måndag 19 januari 2009
Då var det dags igen
NT.se rapporterar att det snart är dags att stänga Graversforstunnlarna igen. Tunnlarna kommer enligt NT Banverket att vara avstängda 8-29 mars mellan 8 mars och 1 april, och precis som förra gången leds malmötågen om via nyköping medan ersättningsbuss sätts in på sträckan Norrköping-Katrineholm.
Förra gången jobbade man i fem veckor och lyckades laga en av tre tunnlar. Den här gången lagar man en tunnel på tre veckor och om ungefär två år räknar man med att kunna vara helt klar. Helt sjukt, men man får trösta sig med att man kanske får åka i hela 70 km/h förbi tunneln framåt hösten. Heja.
Ska man se något positivt i det hela är det väl att ingen tunnel har rasat och att det numera måste vara välkänt till och med för de som lägger tidtabellen så de kan anpassa den efter den längre restiden. Plus att det faktiskt är väldigt vackert längs Nyköpingsbanan.
Länk till Banverkets pressmeddelande.
fredag 9 januari 2009
Sista resan
Min sista resa till jobbet på ett bra tag, som började så lovande, slutade med en försening på 30 minuter på grund av ett signalfel utanför Åby. Får se hur det går att åka sista resan åt andra hållet.
söndag 21 december 2008
God jul
Hur blir det nu? Frågar sig anonym bland kommentarerna i det förra inlägget, angående tågurspårningen i Kimstad. Tja, jag åker ju bara till Norrköping. Men efter gårdagens alarm i diverse media (mest ekot) ringde jag till SJ kundtjänst, som var måttligt nöjda över rapporterna om att urspårningen skulle leda till inställda tåg i flera dagar. Där fick jag beskedet att inga av mina tåg skulle ställas in eller drabbas av förseningar på grund av urspårningen.
Sen blev jag ändå sjukare och stannade hemma. Så nu ligger jag i sängen med datorn guppandes på bebisen i magen.
Med det önskar jag alla SJ:s resenärer och medarbetare en riktigt god jul. Jag åker tåg igen den 29/12.
Sen blev jag ändå sjukare och stannade hemma. Så nu ligger jag i sängen med datorn guppandes på bebisen i magen.
Med det önskar jag alla SJ:s resenärer och medarbetare en riktigt god jul. Jag åker tåg igen den 29/12.
fredag 19 december 2008
Inget mer Flemingsberg?
Blev förvånad idag när 7.21 tåget susade förbi Flemingsberg. Det brukar ju stanna där... är det den extra minuten som gör att tågen har slutat stanna i Flempan? Det skulle ju förklara det optimistiska med att tidigarelägga ankomsttiden en minut samtidigt som avgångstiden senareläggs med en minut.
måndag 8 december 2008
Optimister
SJ är sådana obotliga optimister. 16.24 tåget är försenat på grund av fordonsfel. Det lämnade Nässjö 16.03, alltså 55 minuter försenat.
Ändå beräknas det bara vara 33 minuter försenat till Norrköping.
Mitt heta tips är att 17.22-tåget, som avgick från Nässjö i tid, fem minuter efter 16.24-tåget, kommer att köra om 16.24 nånstans kring Mjölby.
Ändå beräknas det bara vara 33 minuter försenat till Norrköping.
Mitt heta tips är att 17.22-tåget, som avgick från Nässjö i tid, fem minuter efter 16.24-tåget, kommer att köra om 16.24 nånstans kring Mjölby.
måndag 1 december 2008
Den gamla vanliga frustrationen
17.22 tåget var försenat, men det stod inget om varför på hemsidan.
På SJ trafikupplysning på telefon var jag först i kön. Mannen som svarade skulle kolla vad det var för fel på tåget. Sen kopplades jag borg.
Jag ringde trafikupplysningen igen. Jag var först i kön. Efter 25 minuter la jag på luren. Då hade 17.22 tåget hunnit bli 40 minuter för sent och orsaken var fordonsfel.
Jag kan lika gärna ta 18.24. Då vore det ju skönt med sovmorgon. Men nej, flexibilitet fungerar inte hos SJ. 7.20 tåget är fullbokat.
På SJ trafikupplysning på telefon var jag först i kön. Mannen som svarade skulle kolla vad det var för fel på tåget. Sen kopplades jag borg.
Jag ringde trafikupplysningen igen. Jag var först i kön. Efter 25 minuter la jag på luren. Då hade 17.22 tåget hunnit bli 40 minuter för sent och orsaken var fordonsfel.
Jag kan lika gärna ta 18.24. Då vore det ju skönt med sovmorgon. Men nej, flexibilitet fungerar inte hos SJ. 7.20 tåget är fullbokat.
fredag 28 november 2008
Dålig information eller bara ren och skär lögn?
I torsdags när jag åkte till jobbet fick jag veta att vissa tåg skulle ledas om via Nyköping pga banarbete utanför Gnesta. Jag gick också in på SJ:s hemsida och läste vilka tåg det gällde och att det skulle leda till 10-20 minuters försening.
I torsdags när jag åkte hem från jobbet med ett av tågen som skulle ledas om via Nyköping sa konduktören när vi lämnade Norrköping "vi fick precis nu veta av trafikledningen i Stockholm att det här tåget kommer att ledas om via Nyköping. Det kommer att leda till en försening på 4-5 minuter."
Visste jag mer än konduktören eller ljög han bara?
(Samma konduktör varnade även resenärer som skulle ha bytt tåg i Södertälje att gå av där, för då kunde de bli kvarlämnade i "bushen". Eftersom tåget var sent skulle de byta i Stockholm istället.)
I torsdags när jag åkte hem från jobbet med ett av tågen som skulle ledas om via Nyköping sa konduktören när vi lämnade Norrköping "vi fick precis nu veta av trafikledningen i Stockholm att det här tåget kommer att ledas om via Nyköping. Det kommer att leda till en försening på 4-5 minuter."
Visste jag mer än konduktören eller ljög han bara?
(Samma konduktör varnade även resenärer som skulle ha bytt tåg i Södertälje att gå av där, för då kunde de bli kvarlämnade i "bushen". Eftersom tåget var sent skulle de byta i Stockholm istället.)
torsdag 27 november 2008
Grrrrrrrrrrr
Glädje vänder så snabbt till irritation. Mitt beröm över tågens tidpassning visade sig vara förhastigat. I tisdag var vi 35 min sena till Norrköping och hem gick det inte att ta sig alls. En olycka vid Nässjö gjorde att förseningarna blev längre och längre. Till sist satte SJ in ett extratåg som avgick 17.22 från Norrköping, men då var det redan för sent för mig att hinna till yogan.
Idag stannade tåget utanför Gnesta och vi fick information om att ett banarbete hade inletts vilket skulle innebära att vissa tåg leds om via Nyköping. Bland de tåg som leds om är naturligtvis 18.24 tåget hem, vilket gör att jag missar även kvällens åtagande. Det går ju verkligen inte att planera saker när man är beroende av att SJ håller tiderna.
Idag stannade tåget utanför Gnesta och vi fick information om att ett banarbete hade inletts vilket skulle innebära att vissa tåg leds om via Nyköping. Bland de tåg som leds om är naturligtvis 18.24 tåget hem, vilket gör att jag missar även kvällens åtagande. Det går ju verkligen inte att planera saker när man är beroende av att SJ håller tiderna.
fredag 14 november 2008
Akutplan för X2000
Närmare hälften av SJ:s X2000 avgångar var försenade förra månaden. Att förseningarna var rekordstora under oktober kommer väl inte direkt som nån överraskning för oss pendlare. Men nu verkar även SJ erkänna att de har problem. "Läget är kritiskt" säger presschefen Tobias Johansson till SvD och vd Jan Forsberg skriver i ett pressmeddelande att det är "helt oacceptabelt".
Senare idag ska de tydligen presentera nån slags akutplan för X2000. Hoppas det inte omfattar 1 000 nya anställningar och uppstartandet av nån slags serviceakademi.
Senare idag ska de tydligen presentera nån slags akutplan för X2000. Hoppas det inte omfattar 1 000 nya anställningar och uppstartandet av nån slags serviceakademi.
måndag 10 november 2008
Försenat - eller inte?
Det är ju inte ofta jag klagar på att tåget INTE är försenat men nu tänker jag faktiskt göra det. Jag kollade avgångarna på sj.se strax före kl 17, tåget var sent och beräknades anlända Norrköping 17.27. Jag gick från jobbet i god tid, eftersom jag inte är så himla snabb längre. När jag kom fram till stationen runt 17.21 var avgångstiden ändrad till 17.25. När jag kom ut från stationshuset omkring kl 17.22 rullade tåget in på stationen.
Det är INTE ok att tvinga en gravid kvinna med foglossning att skynda på stegen för att tåget kommer in tidigare än angett. AJAJAJ.
Det är INTE ok att tvinga en gravid kvinna med foglossning att skynda på stegen för att tåget kommer in tidigare än angett. AJAJAJ.
måndag 3 november 2008
torsdag 30 oktober 2008
Ska det kännas normalt att alltid vara sen?
Det känns nästan tjatigt att skriva ytterligare ett inlägg om SJ:s dåliga förmåga att hålla tiderna Stockholm-Norrköping och omvänt. Ska det verkligen kännas tjatigt? Ska man behöva stå ut med så mycket förseningar att det till sist känns normalt?
Jag är sen till jobbet VARJE DAG. Verkligen varje dag. Om tåget är i tid ska jag vara på jobbet kvart i åtta/kvart i nio. Är jag nu för tiden på jobbet före åtta/nio är det en bra tågmorgon. Då känner jag mig liksom nöjd. Ska jag vara nöjd med att inte vara mer än en kvart för sen?
Ärligt talat så fattar jag inte hur SJ kan med att ta samma pris, inte ersätta, inte be om ursäkt inte ens ERKÄNNA nånstans att förseningarna är galet många och att resenärerna (särskilt pendlarna) drabbas på ett helt och hållet oacceptabelt sätt.
Igår hade SvD en artikel om att X2000 har den sämsta ankomstpunktligheten i branschen och att punktligheten, trots åtgärder, inte förbättras. Tydligen har SJ och Banverket nyligen haft ett krismöte i frågan. Jag hoppas verkligen att krismötet leder någonstans.
Jag är sen till jobbet VARJE DAG. Verkligen varje dag. Om tåget är i tid ska jag vara på jobbet kvart i åtta/kvart i nio. Är jag nu för tiden på jobbet före åtta/nio är det en bra tågmorgon. Då känner jag mig liksom nöjd. Ska jag vara nöjd med att inte vara mer än en kvart för sen?
Ärligt talat så fattar jag inte hur SJ kan med att ta samma pris, inte ersätta, inte be om ursäkt inte ens ERKÄNNA nånstans att förseningarna är galet många och att resenärerna (särskilt pendlarna) drabbas på ett helt och hållet oacceptabelt sätt.
Igår hade SvD en artikel om att X2000 har den sämsta ankomstpunktligheten i branschen och att punktligheten, trots åtgärder, inte förbättras. Tydligen har SJ och Banverket nyligen haft ett krismöte i frågan. Jag hoppas verkligen att krismötet leder någonstans.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)