Jag har fått svar från Kundombudsmannen.
Hej,
Tack för att du har kontaktat SJ Kundombudsman.
Vi förstår att de inställda avgångarna mellan Stockholm - Norrköping och omvänt skapat olägenheter för dig och vi är uppriktigt ledsna för det. Orsaken till att tågen ställts in är fordonsbrist som framförallt orsakats av att olika komponenter i tågen har gått sönder vid de snabba väderväxlingar och låga temperaturer som varit. Då det också förekommit ett större antal viltolyckor i Mälardalsområdet, har vi inte heller några Dubbeldäckare eller andra tåg som kan ersätta X 2000.
Att återinsätta de tåg som du efterfrågar är vår högsta prioritet så snart fordonstillgången ökar och situationen stäms av varje måndag. Vi hoppas att vi inom kort kan börja köra tågen igen. Den ersättning som du kan få då du blir försenad är det som medges genom vår Restidsgaranti. Vi kan inte lämna någon ytterligare kompensation.Trots den situation som just nu råder hoppas vi att du kan återfå ditt förtroende för SJ.
Med vänliga hälsningar XX för Kundombudsmannen.
Nej, SJ. Det duger inte. Ni har för alltid förbrukat mitt förtroende. Men tack för ursäkten! Jag ska ha den i åtanke nästa gång jag får mina 36 kronor i restidsgaranti.
Visar inlägg med etikett Punktlighet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Punktlighet. Visa alla inlägg
tisdag 9 februari 2010
tisdag 2 februari 2010
Tåget skulle varit i Norrköping om fem minuter, men står still utanför Flen. Det börjar ljusna ute. Ett växelfel gör att personalen inte kan säga något om när vi kan åka vidare. De som har anslutningar kommer att missa dessa, men SJ ska göra sitt bästa för att lösa problemet. Det kan bli så att de får åka en annan färdväg eller ett "annat färdmedel" än vad som var tänkt från början. Häst och vagn skulle ju gå snabbare.
Slutklämmen i högtalarna är ändå bäst: "Alla kommer att komma fram till sina slutdestinationer, det är bara en fråga om när."
Som vanligt ska jag med andra ord vara glad över att överhuvudtaget komma fram till jobbet.
Slutklämmen i högtalarna är ändå bäst: "Alla kommer att komma fram till sina slutdestinationer, det är bara en fråga om när."
Som vanligt ska jag med andra ord vara glad över att överhuvudtaget komma fram till jobbet.
torsdag 28 januari 2010
Restidsgaranti
I veckan har det trillat in en hel del ersättning från SJ från restidsgarantin. Jag har fått restidsgarantiersättning för fem resor under januari månad. Hela 180 kronor. Totalt alltså, inte per resa. 180 kronor TOTALT.
Vad är det jag betalar per år nu igen för att åka med SJ? Vad är det... det är... 39... tusen. Drygt. Och vad får jag per timmeslång försening? 36 kronor.
36. Vad kostar ett shejk nu för tiden? Kan jag fortfarande få 72 tuggummin för 36 spänn eller?
Vad är det jag betalar per år nu igen för att åka med SJ? Vad är det... det är... 39... tusen. Drygt. Och vad får jag per timmeslång försening? 36 kronor.
36. Vad kostar ett shejk nu för tiden? Kan jag fortfarande få 72 tuggummin för 36 spänn eller?
fredag 15 januari 2010
förseningaaaaaaaaaaaaaaa................ääääääääää
Förseningar.
Asså, det känns ju inte ens som nåt att skriva om. Tåget är sent jämt åt båda håll hela tiden. Avgångar är inställda, det är smockfullt på tågen, det är hundra års väntetid för att komma fram till SJ på telefon och 6.21 tåget går från en värdelös perrong (12b, perrongen som gud glömde, bakom Karlstadtåget, vad tusan har hänt med spår 11a?).
Kaffet var i alla fall gott på morgontåget igår. Det ska man ge dem. Kaffet var gott.
Asså, det känns ju inte ens som nåt att skriva om. Tåget är sent jämt åt båda håll hela tiden. Avgångar är inställda, det är smockfullt på tågen, det är hundra års väntetid för att komma fram till SJ på telefon och 6.21 tåget går från en värdelös perrong (12b, perrongen som gud glömde, bakom Karlstadtåget, vad tusan har hänt med spår 11a?).
Kaffet var i alla fall gott på morgontåget igår. Det ska man ge dem. Kaffet var gott.
onsdag 13 januari 2010
Fler avgångar - eller inte.
SJ har satt in fyra nya avgångar mellan Stockholm och Linköping speciellt för oss pendlare. HERREGUD vad snällt! Det betyder att jag kan åka en dubbeldäckare en halvtimme senare än min ordinarie avgång.
Och tur är väl det, för min ordinarie avgång är smockfull med människor sedan SJ hastigt och lustigt beslutade att ställa in några avgångar per dag med X2000 mellan Stockholm och Köpenhamn. Alla som ska åka 5.19 får nu istället ta 6.21. Något som verkade ta hela personalstyrkan på sängen efter julledigheterna. En något ansträngd konduktör hördes i högtalarna i måndags
"jaaa... vår ledning har i helgen bestämt att 17 X2000-tåg ska tas ur trafik under januari månad. Det betyder att en del avgångar ställs in och att de andra tågen blir väldigt fulla. Ni som skulle ha åkt 5.19 och som istället har fått biljett på det här tåget, har tyvärr bara sittplats till Linköping. Efter det är tåget fullbokat och jaaa... vi har ju en bistro som några kan sitta i. Och sen finns ju min tjänstekupé, men det är ju bara en plats... "
Snällt ändå. Att erbjuda tjänstekupén till platslösa resenärer. Mycket snällt.
Och tur är väl det, för min ordinarie avgång är smockfull med människor sedan SJ hastigt och lustigt beslutade att ställa in några avgångar per dag med X2000 mellan Stockholm och Köpenhamn. Alla som ska åka 5.19 får nu istället ta 6.21. Något som verkade ta hela personalstyrkan på sängen efter julledigheterna. En något ansträngd konduktör hördes i högtalarna i måndags
"jaaa... vår ledning har i helgen bestämt att 17 X2000-tåg ska tas ur trafik under januari månad. Det betyder att en del avgångar ställs in och att de andra tågen blir väldigt fulla. Ni som skulle ha åkt 5.19 och som istället har fått biljett på det här tåget, har tyvärr bara sittplats till Linköping. Efter det är tåget fullbokat och jaaa... vi har ju en bistro som några kan sitta i. Och sen finns ju min tjänstekupé, men det är ju bara en plats... "
Snällt ändå. Att erbjuda tjänstekupén till platslösa resenärer. Mycket snällt.
Etiketter:
Bokningssystemet,
konduktörer,
Punktlighet,
Spänning,
Överraskningar
fredag 15 maj 2009
Informationssamhället
Jag har hittat informationssamhällets gräns. Det går mellan spår 12 och 13 på Stockholm C.
På informationstavlorna vid spår 12a verkar allt normalt:
På informationstavlorna vid spår 13 (SL pendeltåg) kan man däremot läsa följande:
Klockan 17:21 ser det ut så här på spår 12a:

För övrigt har Internet Ombord fungerat bra idag, till skillnad från de senaste två veckorna då jag blivit utloggad minst två gånger per resa. Och punktligheten har blivit mycket bättre.
På informationstavlorna vid spår 12a verkar allt normalt:
X2000 mot Linköping Jönköping. Avgång 17:21. Vagnsordning: 1,2,3,4,5,6.
På informationstavlorna vid spår 13 (SL pendeltåg) kan man däremot läsa följande:
Just nu förekommer förseningar och i vissa fall inställda avgångar beroende på ett fel vid Karlbergs station. Vi beklagar detta.
Klockan 17:21 ser det ut så här på spår 12a:

För övrigt har Internet Ombord fungerat bra idag, till skillnad från de senaste två veckorna då jag blivit utloggad minst två gånger per resa. Och punktligheten har blivit mycket bättre.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)