Nästa månad får jag svart prio-kort. Då har jag köpt månadskort för över 35 000 spänn.
Med svart prio-kort kan jag surfa gratis på tågen och så får jag gå in på loungen på T-centralen och äta skorpor och digestivekex och dricka juice.
Hur många digestivekex måste man äta för att komma upp i 35 000 spänn?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
13 kommentarer:
Då har du alltså pendlat sedan i juni, eller? :)
Jag har nånstans runt 46000 priopoäng. Jag vet inte vad jag ska göra med dem.. jag får ju till exempel 23 smörgåsar! Undrar om de skulle bli förvånade i bistron om jag kom in och köpte 23 smörgåsar för 2000 priopoäng styck? :)
Fast det lutar åt att det blir en säng/bädd nån gång framåt sommaren när SJ börjar trafikera norra Norrland. Semester i trakten kring Narvik lockar!
Tittar man på http://inspiration.sjprio.kampanj.nu/ kan man se att Stockholm-Åre kostar 7500 poäng och Stockholm-Östersund 10000 poäng, vilket är helt i linje med övrig prissättning då Åre ligger längre bort än Östersund. Visst, det kan vara olika tåg osv, men spontant kändes det konstigt.
Men kaffet är iaf gratis.. :)
Jag har pendlat sen i april, faktiskt. Men man får inte poäng för alla pengar man köper kort för, det är nån del av summan som så lämpligt kallas typ avgift och då får man inga priopoäng på det. Weird och värt ett inlägg tycker jag nog.
Jag tycker absolut att du ska köpa 23 smörgåsar. Samtidigt. Det är ju så dyrt! 2000 spänn för en macka! Det där reklamknepet en krona - en poäng känns inte så lockande när man vänder på det...
Jag har också tänkt att man kan åka nånstans för alla sina poäng, men först vill jag ha svart priokort! Sommarturer är nog en bra idé!
Varför köper ni inte årskort silver!?! Det kostar 35000, men sen kan man åka vart som helst i andra klass, inte bara till sin arbetsplats. :-) Jag pendlar Sthlm-Gävle, man kommer snart upp i årskortspriser om man skulle köpa lösa månadsmärken. I och för sig är det väl bra om inte fler kommer på det, för då höjer väl SJ årskortspriset...
Orkestertanten: Jag köpte månadskort första månaden, men köpte sen ett årskort silver.
Fördelarna med årskort silver för mig är:
* billigare (!) än månadskort. Månadskort Norrköping-Sthlm kostar drygt 3000 för den billigare varianten som man inte får åka X2000 med, så det blir en tusenlapp dyrare per år.
* Får åka X2000, vilket framför allt innebär fler avgångar hem från Sthlm. Man får även åka X2 på det dyrare månadskortet, men det kostar en tusenlapp mer per månad än det billiga.
* Svart prio direkt: Gratis kaffe, och mer viktigt - gratis surf, vilket är otroligt bra om man tänker försöka jobba på tåget.
* Gäller över hela (nåja) Sverige. Föräldrarna bor i Sundsvall så de gillar årskortet..
Dock, det finns nackdelar:
* Årskort är personligt
* Årskort återlöses inte (säg att man byter jobb eller blir uppsagd)
* 35000 spänn är en stor klumpsumma..
Det finns en till aspekt. Köper du tolv månadskort direkt.. eller typ ett årskort pendlarkort, så betalar du bara för tio, vilket blir 30 000 spänn. Då kommer man undan billigare, men får fortfarande inte åka X2k.
Igår kom 17:20-tåget in sent (dvs efter avgångstid) till Sthlm C, hamnade bakom ett pendeltåg på väg till Södertälje och skyllde sen på SL att de var 11 minuter försenade till Norrpan. Way to go! Idag luktar det bajs (jo, bajs) i vagn 5.
Linda: ja, det där är skumt. Bokningsavgiften får man inga poäng för, vilket innebär att jag inte får poäng för de fem kronor som barnbiljetten (till hunden) kostar när jag åker långt. Det gör mig inte jättemycket, det är ju bara 1/400-del av en bistromacka. Däremot tycker jag det är oändligt puckat att varken hon eller jag får åka biljettlöst när jag bokar barnbiljett. Jag måste alltså hämta ut två biljetter där det står 5kr resp 0kr varje gång Smilla ska ha sittplats.
Orkestertanten: Jag har varken 35 000 kronor på sparkontot eller fast jobb. Därför blir det inget årskort för min del. Dessutom åker jag aldrig någon annanstans än till jobbet med SJ.
Jonas: gratis kaffe får man redan på grå medlemsmivå! Men varför kör du inte sms biljett? Eller, varför skiter du inte i att hämta biljetterna? Det är ändå aldrig nån som kollar...
SJs årskort är många gånger väldigt fördelaktiga, men det är mycket riktigt att det kan svårt för många att lägga ut klumpsumman.
Jag förstår inte er förvåning över att ett årskort i längden blir billigare än månadskort. Det är en självklarhet för mig. Att det sen redan lönar sig på en så kort stäcka som Stockholm - Norrköping är väl enbart positvit för er som reser där. Fördelarna är ju som sagt många med ett årskort jämfört med månadskort.
Att tåg 543 17:20 igår blev sent berodde på att tåget endast 35 minuter innan avgångstid anlänt från Göteborg och att man under denna tid skall tömma tåget på resenärer, köra upp det till Karlberg för att vända (tåget kunde ej stå kvar på Stockholm C på grund av spårbrist), sen ska tåget städas och mat ska fyllas på. Jag körde själv ner tåget till plattformen på Centralen sedan tog en kollega över. Även fast resan stal 11 minuter extra av din dag så hoppas jag den var till belåtelse.
Så Björn körde Jonas till jobbet! Vad roligt! Men Björn, när ska du köra oss till jobbet?
Är stammis på SJ´s tåg och har alldeles nyss upptäckt denna blogg.
Kul att få ta del av andra resenärers funderingar.Speciellt roligt är det att få lite insideinfo från "heja Björn".Efter många tusen mil med bil,flyg och tåg måste jag säga att jag i huvudsak är rätt nöjd med SJ.Visst krånglar det ibland - ofta utan att SJ kan göra så mycket åt saken - men personalen är nästan alltid hjälpsam och trevlig.
Lisa: välkommen hit! Visst är det roligt att Björn är med i diskussionerna! Vi vet att det är flera som jobbar på SJ och på Banverket som läser bloggen, det är jätteroligt!
Heja Björn: 17:20-tåget är faktiskt väldigt ofta försenat från Stockholm mot Norrpan. Och visst är inte 11 minuter hela världen, men jag måste få förklara min (lite väl optimistiska visade det sig) planering:
17:20 avg sthlm c
18:33 ang nkpg c
Lämna hunden hemma
Springa på stan
Handla födelsedagspresent.
..före 19 då stan stänger.
Jag har typ 800 meter från stationen och hem till mig och ett halvt kvarter till stan, det borde absolut gå vägen. Och hinner jag inte på måndagen hinner jag väl på tisdagen. Eller onsdagen. Eller aldrig, eftersom tåget inte var i tid en enda gång förra veckan.
(Men jo, jag hann på tisdagen, men jag fick fan jogga in i gallerian och kommando-rulla mig under metallgardinen de rullar ner när de stänger. Tur jag visste vad jag skulle ha. Och de på Duka var grymt imponerade att jag hade hunnit från stationen, hem med hunden och in i butiken på 12 minuter.
Och Björn, tro inte att det är er vi gnäller på. Även om man gör så gott man kan går det åt helvete om man inte har rätt förutsättningar och verktyg, och det är oerhört frustrerande. Jag har tex kört taxi i Norrköping (där det regnar konstant mellan oktober och mars, sk "vinter") åt ett bolag där de vägrade att kosta på oss ordentliga vindrutetorkare och bra spolarvätska. Skitiga och igenfrusna rutor vet ju alla hur lätt och säkert det är att köra med.
Linda: Om jag bokar en barnbiljett försvinner plötsligt alla biljettlösa val för mig. Oftast skiter jag i att hämta ut den, men det är ändå dumt att jag inte kan få två st biljett-sms.
Visst är det revligt med fri surf, men hastigheten är såå långsamt. Jag jämförde häromdagen mellan mobilt bredband (3G) och SJ´s trådlösa nätverk. Behöver jag säga att mitt 3G var minst 20 ggr snabbare, åtminstone mellan Göteborg och Stockholm. Det är modemhastighet på SJ´s mobila nätverk. Skulle aldrig någonsin betala för det om man åker 2:a klass. Fråga någon i 1:a klass om de inte behöver sin sin fria surf, du kan nämligen logga in var som helst på tåget med hjälp av biljett numret
Skicka en kommentar