onsdag 31 oktober 2007

05:20 tåget till Norrköping - ett toppen tåg!

Idag tog jag 05:20 - tåget från Stockholm till Norrköping. Det var ett bra tåg. Alla sov på tyst avdelning och personalen verkade glada. Tåget var i tid. Filten på. Men kaffèt äckligt. Smakade vatten. Fast jag är rätt nöjd ändå. Bra SJ!

söndag 28 oktober 2007

en dålig SJ dag;

Ibland stämmer det för SJ. Och då kommer tågen i tid. Och då funkar toaletten. Och då är det tyst på dem tysta avdelningarna. MEN ibland funkar inget alls. Som i fredags. På väg till jobbet från Stockholm till Norrköping satt det i tyst avdelning 5 barn i åldraran 0 till 3! På väg från jobbet i Norrköping till Stockholm på eftermiddagen var tåget 25 minuter sent. Och endast två av samtliga toaletter på tåget fungerade! PUST! Ville med detta inlägg bara visa hur det kan gå för oss resenärer när SJ har en dålig dag....

Ny plastficka!

Äntligen har SJ:s nya plastficka nått försäljningsställena. Den är lite större än de gamla för att passa biljetterna. Titta vad bra biljetten får plats! Problemet med att få plats med biljetten i plånboken kvarstår tyvärr.

Därför vill jag nu uppmana SJ ännu en gång att fixa ordentliga månadskort av plast som går att ladda elektroniskt.

onsdag 24 oktober 2007

vagn 6...

Vagn sex är den bästa vagnen av alla på X2000 -tågen! Utan tvekan. Här finns ingen "genomfartstrafik" och toaletten är tyst. Dessutom finns inga "fyrplatser" med bord. I vagn sex finns också plats för människor som sitter i rullstol. Det är bra.

måndag 22 oktober 2007

Oacceptabelt

Jag kan klaga mycket på SJ, en del är allvar, en del är skoj. Men vissa saker är bara helt oacceptabla.

SOM NÄR SJ:S PERSONAL HÄVER UR SIG RASISTISKA ÅSIKTER TILL PASSAGERARNA.

I morse i Bistron fick vi först frågan "är ni svenskar" och sedan förklaringen till frågan "det var två negrer här förut."

Är det en attityd som SJ vill förmedla till sina resenärer? Snubben borde få kicken omedelbart!

söndag 21 oktober 2007

söndagsutflykt....

På tåget från Stockholm til Göteborg igår lördag, funderade jag på hur man på bästa sätt kan göra en resa njutningsfull. Att dagpendla fram och tillbaka från hemmet till jobbet är inte njutbart alls! På veckodagarna har man fokus på jobb och vill snabbt och smidigt komma till sin arbetsplats i tid. X2000 tåget från Stockholm till Göteborg tar ca tre timmar. Tar man tåget en lördag 10:10 är tåget framme i Göteborg 13:17. En perfekt långfrukust! Blir tåget lite försenat blir resan ändå njutbar då inget möte behöver avbokas! Man kan dessutom dricka hur mycket kaffe som helst om man har ett årskort.... Har därför dragit den slutsatsen att X2000 tågen, och för den delen även årskorten, lämpar sig bäst för söndagsutflykter!

lördag 20 oktober 2007

Fredagsturtäthet

Måndag, tisdag, onsdag och torsdag går X2000 förbi Norrköping en gång i timmen, varannan timme 22 över och varannan 24 över. På fredagar går X2000 förbi en gång i timmen + 17.15.

Det märkligaste med 17.15 avgången är att tåget KOMMER till Norrköping klockan 17 och sen står och väntar på perrongen i en kvart. Sen går nästa tåg sju minuter senare.

Det hade ju känts mycket mer logiskt om tåget hade gått typ fem eller tio i fem till och med.

Men logik är ju inte SJ:s starka sida.

torsdag 18 oktober 2007

klättra? Istället för att jobba?


När ett X2000 tåg är försenat, som de oftast är på sträckan Norrköping - Stockholm, är det inte alltid man orkar jobba tills det att tåget anländer slutstationen. Ibland tappar man lusten. När jag idag såg ett klättrande barn på tåget hem till Stockholm kom jag på en idé. Som ett alternativ till att jobba. Jag tänker att jag kanske ska prova någon dag. Att klättra upp i väskhyllorna när tåget blir fösenat. Och säga hej till mina pendlarkompisar. Hej på er! Vid en närmare eftertanke så inser jag att det inte skulle förvåna mig om jag i framtiden ser vuxna människor klättra omkring som barn på ett tåg. För man blir tokig! Man blir verkligen tokig av alla förseningar!

Hur man skapar sin egen flexibilitet

På X2000 måste man ALLTID boka sittplatsbiljett. Även om man har årskort eller månadskort måste man boka varje resa. Vill man sitta på bra platser måste man dessutom boka TIDIGT! Eftersom det är sån efterfrågan på platserna i tyst avdelning bokar alla pendlare platser på minst två avgångar, vilket leder till att det nästan alltid finns lediga platser i tyst avdelning fast tåget är fullbokat.

Flexibilitet!

onsdag 17 oktober 2007

Långsam bättre än snabb!

De regionala tågen är kanske inte så snabba. Men till skillnad från X2000 tågen, så håller de sina tidtabeller! De nya regionala tågen är dessutom mycket fräschare och inte lika drabbade av ”hybris” som X2000 tågen verkar vara med tanke på den övertro som finns att ta igen förseningar. De långsammare tågen trafikerar också mycket vackrare vägar med omgivningar mer storslagna och pittoreska än de som X2000 tågen får åka på. Hade man haft mer tid än idag, så hade de långsamma regionala tågen varit ett utmärkt alternativ till X2000 tågen. Tyvärr så har jag inte mera tid!!!

tisdag 16 oktober 2007

Display på X2000 tåg förvirrar!!!

Jag skyller nästan allt i mitt liv på SJ. Nu är det den felaktiga tidangivelsen på X2000 tågen som ställer till det för mig. Igår kom jag fram till Norrköping kl 21:37. Fast jag hade gått upp 05:20 i Stockholm. Jag antar att det ej var tåget som var så sent. Eller?! Förrvirringen var i alla fall total....

NÄR I HELVETE SKA SJ HA HELT FUNGERANDE TÅG?

måndag 15 oktober 2007

Pendlar L och pendlar D är fascister!

Tyst avdelning är Tysk avdelning. I tyst avdelning råder tysk disciplin. Här borde ingen få tala. Inte ens att nysa borde tolereras här! Idag sa vi pendlarfascister till tre personer som talade i telefon i tyst avdelning. Vi var helt skoningslösa och bestämmda. Men rätt ska vara rätt. Om man ej kan hålla käft så är det nästa tågstopp som gäller. Sådana borde SJ:s regler vara.

söndag 14 oktober 2007

fredag 12 oktober 2007

Gamla bettan

Idag stannade tåget utanför Gnesta när vi var på väg till jobbet. Det stod stilla i 45 minuter. Personalen sa att förararen hade fått några tips om hur man kunde "sparka igång den här gamla karossen".

Framförhållning? Vet SJ vad det är?

I morse körde X2000 tåget från Stockholm til Norrköping med en av fyra motorer. En av fyra motorer innebar en försening på 45 minuter. Utanför Gensta stannade tåget helt och lokförararen berättade för medpassagerarna att en felsökning skulle göras. Syftet var att få igång fler motorer så att tåget snabbare skulle kunna ta oss til Norrköping och till slutdestinationen Köpenhamn. Lokföraren misslyckades med detta men fick igång tåget igen och tågfan anlände till peking. 45 minuter för sent. Jag frågade personalen på tåget vad det hela handlade om. "Ledningen skickar oss på charmkurser" fick ja till svar, "så att vi kan lugna och trösta våra resenärer." Va?!Ja ställde mig frågandes till det svar som jag fick men personalen sa att det var så lednigen på SJ skötte frågan med försenade tåg! Sedan förklarade personalen att SJ inte har ett endaste reservX2000 tåg. Inte ett endaste på hela tågflottan! Och inte heller några reservdelar hade de.

Jag försökte vara vänlig mot den så tillmötesgående personalen men hade svårt att inte visa min ilska. Jag tänkte, snart är SJ:s fall var nära. Tänk om den sista motorn också skulle gå sönder? Och tänk om inga reservdelar fixas fram? Vad händer då med oss resäneär? SJ har sjukt dålig framförhållning!!! Underhållet på X2000 tågen är lika med noll och istället för att underhålla tågen skickas SJ:s personla på charmkurs?!

På allvar vill jag ha en diskussion om SJ:s dåliga framförhållning! Situationen är rent ut sagt fördjävlig!!!! Jag vill bilda opinion!!! Vem hakar?!